خانه / مقالات / مهدویت / مهدویت و مهدی شناسی / زندگی در زمان ظهور حضرت ولی عصر دلپذیر است

زندگی در زمان ظهور حضرت ولی عصر دلپذیر است

زندگی در زمان ظهور حضرت ولی عصر دلپذیر است

 

یکی از عواملی که سبب می شود مردم از دعا کردن برای فرج امام زمان علیه السلام غفلت ورزند، عدم آگاهی آنها به زندگی لذتبخش در زمان ظهور آن بزرگوار است. برای اینکه موالیان ودوستان حضرت بدانند در زمان ظهور چه تحول ودگرگونی عجیبی در دنیا پیدا می شود، به چند روایت از حضرات ائمه معصومین علیهم السلام اشاره می کنیم.

 

دگرگونی جهان

 

امام صادق علیه السلام تحول جهان را در زمان ظهور حضرت صاحب الامر والزمان در پرتو آیه شریفه واشرقت الارض بنور ربها.(۱)

 

چنین بیان می فرماید: ان قائمنا اذا قام اشرقت الارض بنور ربها واستغنی العباد عن ضوء الشمس وذهبت الظلمه ویعمر الرجل فی ملکه حتی یولد له الف ذکر لا تولد فیهم انثی وتظهر الارض کنوزها حتی تراها الناس علی وجهها ویطلب الرجل منکم من یصله بماله ویاخذ من زکاته لا یوجد احد یقبل منه ذلک استغنی الناس بما رزقهم الله من فضله.(۲)

 

هنگامی که قائم ما قیام کند:

 

۱ – زمین با نور پروردگارش روشن می شود.

 

۲ – مردم از نور خورشید بی نیاز می شوند.

 

۳ – تاریکی از بین می رود.

 

۴ – عمر انسان بقدری طولانی می شود که خداوند هزار پسر به او مرحمت می کند.

 

۵ – خزاین نهفته زمین بر مردم ظاهر می شود ودر برابر دیدگان آنها قرار می گیرد.

 

۶ – مردم به دنبال کسی می روند که از آنها زکات وصدقات بپذیرد ونمی یابند.

 

۷ – مردم به فضل پروردگارشان بی نیاز می شوند. خداوند توفیق یاری آن بزرگوار وزندگانی کردن در زیر سایه اش را به تمام شیفتگانش مرحمت فرماید.

 

تقسیم ثروت به طور مساوی

 

بی عدالتی ها وظلمهایی که در عالم می شود، به خاطر کمبود ثروت نیست بلکه به دلیل تقسیم ظالمانه آن در جهان است. در مقابل هزاران انسان گرسنه ای که هر روز در گوشه وکنار کشورهای فقیر وغنی از کمبود غذا می میرند، انسانهای زیادی هستند که بر اثر پر خوری وافراط در عیش ونوش هلاک می شوند، واین به خاطر تقسیم غیر عادلانه ثروت در جوامع بشری است. ولی در عصر پر شکوه حکومت جهانی حضرت بقیه الله الاعظم – روحی وارواح العالمین مقدمه له الفداء – ثروت به طور مساوی زیر نظر آن عدل مطلق تقسیم می گردد، چنانکه در احادیث مختلف وارد شده است: اذا قام مهدینا اهل البیت قسم بالسویه وعدل فی الرعیه.(۳)

 

چون مهدی ما اهل بیت قیام نماید، ثروت را به طور مساوی تقسیم می کند وعدالت را در بین مردم پیاده می کند.

 

رضایت وخشنودی عمومی

 

در حکومت عدل پرور حضرت ولی عصر علیه السلام تمام مردم از او خشنود می شوند حتی پرندگان هوا ودرندگان صحرا، چنانکه در احادیث شریف آمده است: فیفرح به اهل السماء واهل الارض والطیر والوحوش والحیتان فی البحر.(۴)

 

اهل زمین وآسمان با پرندگان هوا، درندگان صحرا وماهیان دریا، همه وهمه از او خشنود می شوند. خشنودی در دل زندگان ومردگان نیز پیدا می شود، چنانکه در حدیث آمده است: ولا یبقی مومن الا دخل علیه تلک الفرحه فی قلبه وفی قبره.(۵)

 

مومنی باقی نماند جز اینکه این خشنودی به او می رسد، یا در قلبش ویا در قبرش.

 

بی نیازی همگانی

 

در زیر سایه حکومت عدالت گستر آن امام همام، همگان مستغنی می شوند به اندازه ای که در روی زمین محتاجی پیدا نمی شود که زکات وصدقات را بپذیرد، چنانکه در روایات مختلف بیان شده است:

 

لیاتین علی الناس زمان یطوف الرجل فیه بالصدقه من الذهب ثم لا یجد احدا یاخذها منه.(۶)

 

زمانی برای مردم خواهد رسید که انسان شمشهای طلا با خود حمل می کند که در راه خدا انفاق کند، ولی کسی (فقیری) را پیدا نمی کند که آن را قبول کند. فلا یجد الرجل منکم یومئذ موضعا لصدقته ولا لبره لشمول الغنی جمیع المومنین.(۷)

 

انسان در آن روز (در زمان حکومت حضرت ولی عصر علیه السلام) برای صدقات ومبرات خود جایی پیدا نمی کند، چون بی نیازی همه مومنان را فرا می گیرد. حتی در زمان آن نازنین، دلهای مردم همه بی نیاز می گردد وحرص وطمع وصفت زیاده طلبی از قلوب آنها زایل می شود ودلها نیز صفت بزرگواری پیدا می کنند: ویجعل الله الغنی فی قلوب هذه الامه.(۸)

 

در روزگار او پروردگار بی نیازی را در دل این امت قرار می دهد. در زمانی کنونی که دوران غیبت آن عزیز است، هر کس گدایی آستان ملک پاسبانش را آموخت، از غیر او مستغنی گردید وبی نیاز شد، زیرا گدایی در خانه اش از سلطنت دنیا وآخرت بمراتب ارزشمندتر است. حقیر در یکی از غزلیاتم که به عنایتش سروده شده است، آورده ام:

 

دل من از غم هجران رخت غمگین است

 

به گدایی تو بر پادشهان فخر کنم

 

کاسه لیسی سر سفره تو ما را بس

 

شادم از آن که اسیر غم عشق تو شدم

 

همه گویند که از عشق تو دیوانه شدم

 

چه کنم گر نکنم گریه ز هجران رخت

 

لحظه ای بر در کاشانه مادر بنگر

 

تازیانه چو عدو بر تن مامت می زد

 

هاشمی را به سراپرده اسرار بخوان

         

 

 

         

 

بار هجران تو بر سینه من سنگین است

 

پادشاهی که گدایت نبود مسکین است

 

کاسه لیس در تو زندگیش تامین است

 

گر چه تلخ است فراق تو، غمت شیرین است

 

عشق تو کیش من ودین من وآیین است

 

گریه آبی است که بر آتش دل تسکین است

 

که هنوز از اثر خون پسر رنگین است

 

دیده باب تو از دیدن آن خونین است

 

چون که در خادمیت سابقه اش دیرین است

 

امنیت در تمام آفرینش

 

در عهد شکوهمند منجی عالم بشریت حضرت اباصالح المهدی (عجل الله تعالى فرجه الشریف) دلهای مردم از کینه وعداوت خالی می شود وسرانجام امنیت وآرامش سراسر گیتی را فرا می گیرد. ولذهبت الشحناء من قلوب العباد واصطلحت السباغ والبهائم حتی تمشی المرئه بین العراق الی الشام لا تضع قدمیها الا علی النبات وعلی راسها زنبیل لا یهیجها سبع ولا تخافه.(۹)

 

کینه ها از دلها زدوده می شود ودرندگان وچهارپایان با یک دیگر سازش می کنند تا جایی که یک زن با طبقی بر سر از عراق تا شام تنها سفر می کند، همه جا قدم بر سرزمین سبز وخرم می گذارد ودرنده ای او را نمی آزارد وگرفتار ترس واضطراب نمی شود.

 

نزول برکات آسمانی وخروج نعمات زمینی

 

در احادیث گوناگونی آمده است که در زمان آن حجت حق برکات آسمانی زیاد می گردد وگنجهای زمینی ظاهر می شود: لا تدخر الارض من بذرها شیئا الا اخرجته ولا السماء من قطرها شیئا الا صبه الله علیهم مدرارا.(۱۰)

 

زمین چیزی از بذرهای خود را نگه نمی دارد مگر اینکه آن را بیرون می دهد، وآسمان چیزی از باران رحمتش را نگه نمی دارد جز اینکه آن را سیل آسا بر مردم فرو می ریزد. ابن عباس از رسول خدا روایت می کند که درباره حکومت جهانی مهدی موعود علیه السلام فرماید: تامن البهائم والسباع وتلقی الارض افلاذ کبدها. چهارپایان در امانند ودرندگان سازش می کنند وزمین پاره های جگرش را بیرون می ریزد. ابن عباس سوال می کند: پاره های جگر زمین چیست؟ رسول اکرم صلی الله علیه وآله می فرماید: امثال الاسطوانه من الذهب والفضه. مانند ستونهایی از طلا ونقره است (که در زمان حکومت امام زمان (عجل الله تعالى فرجه الشریف) از زمین بیرون می ریزد).(۱۱)

 

آبادانی جهان

 

در عصر پر نور حضرت ولی عصر علیه السلام طبق احادیث وارده سر تا سر جهان آباد می شود: فلا یبقی فی الارض خراب الا عمر.(۱۲)

 

در روی زمین خرابه ای باقی نمی ماند جز اینکه آباد می شود. خرابی جهان بر اثر ظلم وبی عدالتی است، اما هنگامی که آن خسر وعدالت گستر بر جهان حاکم باشد، تمام ویرانیها تبدیل به آبادانی می گردد تا جایی که همگان آرزو می کنند ای کاش پدران، مادران وعزیزان از دست رفته شان زنده بودند وطعم زندگی لذتبخش زمان حکومت آن یوسف زهرا (س) را می چشیدند. فیظهر علی کل جبار وابن جبار ویظهر من العدل ما یتمنی له الاحیاء امواتهم.(۱۳)

 

بر هر ظالم وظالم زاده پیروز می گردد وعدالتش آن قدر در جهان آشکار می شود که زندگان آرزو می کنند ای کاش در گذشتگانشان بودند وآن زندگی شکوهمند وروزگار طلایی را می دیدند.

 

رفاه همگانی

 

رفاه عمومی در زمان آن خورشید فروزان ولایت به اوج خود می رسد، چنانکه در روایات مختلف از طرق فریقین آمده است که رسول خدا (ص) فرمود:

 

تنعم امتی فی زمن المهدی نعمه لم ینعموا مثلها قط یرسل السماء علیهم مدرارا ولا تدع الارض شیئا من نباتها الا اخرجته والمال یومئذ کدوس یقوم الرجل فیقول یا مهدی اعطنی فیقول خذ.(۱۴)

 

امت من در زمان حضرت مهدی (علیه السلام) آن چنان از نعمتها برخوردار می شوند که هرگز نظیر آن دیده نشده است. آسمان سیل آسا بر آنان فرو می ریزد، زمین تمام گیاهانش را می رویاند وثروت آن روز روی هم انباشته می شود وهر کس بگوید: ای مهدی، بر من عطا کن. می فرماید: بگیر (و به او عطا می کند). اکنون که در دوران فراق جانسوزش هستیم، ولی نعمت ماست وهمه نیازهای مادی ومعنوی ما را از خوان کرمش مرحمت می فرماید. اگر چه رعایای خوبی برای آن مولا نیستیم اما آن کریم وکریم زاده به اعمال زشت ما نمی نگرد وما را از عطا واحسانش محروم نمی گرداند.

 

نا اهلم وسزای نوازش نیم ولی  * * *  نا اهل واهل پیش کریمان برابر است

 

فزونی دامها

 

هنگامی که در جهان فزونی گیاه باشد، فزونی دامها نیز به وجود می آید که در احادیث به این فزونی تصریح شده است: یخرج فی آخر امتی المهدی یسقیه الله الغیث وتخرج الارض نباتها ویعطی المال صحاحا وتکثر الماشیه وتعظم الامه.(۱۵)

 

در پایان امت من (آخر الزمان) مهدی (علیه السلام) خارج می شود که خداوند با باران رحمتش او را سیراب می کند، زمین گیاهش را می رویاند، ثروت به طور مساوی تقسیم می گردد، دام در جهان افزون می شود وامت اسلامی با عظمت می گردد.

 

اصلاح مزاحمتها ورفع نقصانها

 

در دنیای کنونی، ما شاهد هستیم که مردم به اشکال مختلف برای یک دیگر مزاحمت ایجاد می کند، اما در دوران با شکوه حکومت ولی الله الاعظم تمام مزاحمتها به هر شکلی که باشد، از بین می رود. در دهها حدیث به نمونه هایی از این اقدامات اصلاحی اشاره شده است که ما در اینجا به بیان یک نمونه بسنده می کنیم: ووسع الطریق الاعظم وکسر کل جناح خارج فی الطریق وابطل الکنف والمازیب الی الطرقات ولا یترک بدعه الا ازالها ولا سنه الا اقامها.(۱۶)

 

راههای اصلی را توسعه می دهد، بالکونهایی را که به داخل جاده ها (و خیابانه) آمده بر می دارد وناودانهایی را که به کوچه ها می ریزد از بین می برد. هیچ بدعتی نمی ماند جز اینکه از بین می برد وهیچ سنتی نمی ماند مگر اینکه بر پا می دارد. راستی چه شیرین است زندگی در زیر سایه اش ودر زمان حضورش. در خاتمه این بحث دست به دعا بر می داریم ومی گوییم: پروردگارا، لباس فرج را بر اندام زیبای دلربایش بپوشان ودل نازنینش را با بشارت ظهورش مسرور فرما وتوفیق دیدار جمال ملکوتیش را با عافیت نصیب گردان بمنک وکرمک یا ارحم الراحمین.

 

بهترین اوقات واماکن اجابت دعا

 

متاسفانه بسیار دیده می شود که در محافل دینی وجلسات مذهبی اهمیت فوق العاده وخاصی به دعا برای فرج آن عزیز داده نمی شود، در حالی که شیعه حاجتی مهمتر از فرج آن بزرگوار ندارد ووظیفه این است که در بهترین اوقات واماکن اجابت دعا، اول فرج آن امام همام را از خدا مسئلت کنیم. یکی از علمای وارسته وبرجسته نجف به کربلای معلی مشرف می شود ودر حرم مطهر امام حسین علیه السلام شرفیاب محضر مقدس امام عصر (عجل الله تعالى فرجه الشریف) می گردد. حضرت به او می فرماید: فلانی، ببین اینجا که دعا مستجاب است مردم به فکر من نیستند وبرای فرجم دعا نمی کنند. سپس حضرت تصرف ولایتی می فرمایند وآن عالم ربانی خواسته های درونی مردم را می شنود که هر کدام برای حوایج خصوصی خود دعا می کنند. حضرت می فرمایند: شنیدی؟ حتی یک نفر از این زایران نگفت که خدایا، فرج مهدی را برسان. برای اینکه خوانندگان گرامی با اوقات اجابت دعا واماکن آن بیشتر آشنا گردید، به این اوقات واماکن اشاره می کنیم تا هر گاه دوستان حضرت وشیفتگان وصال در آن لحظات خاص ودر آن اماکن مقدسه قرار گرفتند، برای فرج امام زمان علیه السلام دعا کنند.

 

اوقات اجابت دعا

 

۱ – سحر

 

۲ – بعد از نمازهای واجب

 

۳ – بین الصلاتین

 

۴ – بین الطلوعین

 

۵ – هنگام آمدن باران

 

۶ – هنگام وزیدن بادها

 

۷ – هنگام شنیدن اذان

 

۸ – هنگام رویت هلال

 

۹ – در قنوت نماز وتر

 

۱۰ – هنگام رویت کعبه

 

۱۱ – هنگام غروب خورشید

 

۱۲ – ایام ولیالی ماه مبارک رمضان

 

۱۳- روز عرفه

 

۱۴ – شب وروز جمعه

 

۱۵ – هنگام صف آرایی لشکریان حق در مقابل باطل

 

۱۶ – شب عید فطر

 

۱۷ – شب عید قربان

 

۱۸ – شب نیمه شعبان

 

۱۹ – شب اول ماه رجب

 

۲۰ – هنگامی که نیمی از خورشید غروب کرده ونیم دیگرش در حال غروب کردن است، زیرا در روایت دارد که حضرت زهرا سلام الله علیها به غلامش می فرمود: بالای بلندیها وپشته ها برو، چون دیدی نصف قرص خورشید از افق غروب کرده، به من اعلام کن تا دعا کنم.(۱۷)

 

برای پیدا کردن اوقات دیگر اجابت دعا می توانید به کتابهای دعا مانند مفاتیح الجنان ودیگر کتب ادعیه مراجعه کنید.

 

اماکن اجابت دعا

 

۱ – مساجد

 

۲ – حریم کعبه

 

۳ – هنگام رویت کعبه

 

۴ – مقام ابراهیم

 

۵- رکن یمانی

 

۶ – بین مقام ومیزاب

 

۷ – چاه زمزم

 

۸ – صفا ومروه

 

۹ – میزاب

 

۱۰ – حجر اسماعیل

 

۱۱ – حجر الاسود

 

۱۲ – داخل بیت الله

 

۱۳ – منی

 

۱۴ – مشعر

 

۱۵ – حرم النبی

 

۱۶ – کربلا

 

۱۷ – حرم مقدس ائمه معصومین علیهم السلام

 

۱۸ – در بقع امامزادگان

 

۱۹ – در مجالس ذکر فضایل اهل البیت علیهم السلام ودر هر مکانی که انسان احتمال بدهد معنویتی دارد، انسان باید برای فرج آن بزرگوار دعا کند وبه یاد ولی عصر علیه السلام باشد، که فرموده اند: فرج من فرج شماست.

 

خلاصه آثار وفواید دعا برای فرج آن بزرگوار

 

صاحب مکیال المکارم خلاصه آثار وفواید وویژگیهایی را که بر دعا کردن برای تعجیل فرج مترتب است، بیان می کند وما هم به جهت اینکه کتاب مکیال المکارم که به امر مطاع ولی عصر علیه السلام نوشته شده کتابی مبارک وپر خیر است، مطالب آن را ذیلا نقل می کنیم: دعا کننده برای فرج حضرت مشمول برکات زیر می گردد:

 

۱ – اطاعت از امر مولایش کرده است، که فرموده اند: وبسیار دعا کنید برای تعجیل فرج که فرج شما در آن است.

 

۲ – این دعا سبب زیاد شدن نعمتها می گردد.

 

۳ – واظهار محبت قلبی است.

 

۴ – ونشانه انتظار است.

 

۵- وزنده کردن امر ائمه اطهار علیهم السلام است.

 

۶ – ومایه ناراحتی شیطان لعین است.

 

۷ – واداء قسمتی از حقوق آن حضرت است (که اداء حق هر صاحب حقی واجب ترین امور است).

 

۹ – وتعظیم خداوند ودین خداوند است.

 

۱۰ – حضرت صاحب الزمان علیه السلام در حق دعا کننده دعا می کند.

 

۱۱ – شفاعت آن حضرت در قیامت شامل حال او می شود.

 

۱۲ – وشفاعت پیامبر ان شاء الله شامل حال او می شود.

 

۱۳ – واین دعا امتثال امر الهی وطلب فضل وعنایت اوست.

 

۱۴ – ومایه استجابت دعا می شود.

 

۱۵ – واداء اجر رسالت است.

 

۱۶ – ومایه دفع بلاست.

 

۱۷ – وسبب وسعت روزی است ان شاء الله.

 

۱۸ – وباعث آمرزش گناهان می شود.

 

۱۹ – ودعا کننده مشرف به دیدار آن حضرت در بیداری یا خواب می شود.

 

۲۰ – ودر زمان ظهور آن حضرت به دنیا رجعت می کند.

 

۲۱ – واز برادران پیامبر صلی الله علیه وآله خواهد بود.

 

۲۲ – وفرج مولای ما حضرت صاحب الزمان علیه السلام زودتر واقع خواهد شد.

 

۲۳ – وسبب پیروزی از پیغمبر وامامان – صلوات الله علیهم اجمعین – می شود.

 

۲۴ – ووفای به عهد وپیمان الهی است.

 

۲۵ – وآثار نیکی به والدین برای دعا کننده فرج حاصل می گردد.

 

۲۶- وفضیلت رعایت واداء امانت برایش حاصل می شود.

 

۲۷ – وسبب زیاد شدن اشراف نور امام علیه السلام در دل او می گردد.

 

۲۸ – ودعا برای فرج موجب طولانی شدن عمرش خواهد شد ان شاء الله.

 

۲۹ – وموفق به تعاون در کارهای نیک وتقوا می شود.

 

۳۰ – وبه نصرت ویاری خداوند وپیروزی بر دشمنان به کمک خداوند توفیق می یابد.

 

 

         

 

 

 

 

 

 

پاورقی

 

(۱) زمر / ۶۹.

 

(۲) بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۳۷.

 

(۳) عقد الدرر، ص ۴۰.

 

(۴) الحاوی للفتاوی، ج ۲، ص ۸۲.

 

(۵) اعلام الوری، ص ۴۳۵.

 

(۶) صحیحی بخاری، ج ۲، ص ۱۳۶.

 

(۷) اعلام الوری، ص ۴۳۲.

 

(۸) الحاوی للفتاوی، ج ۲، ص ۶۴.

 

(۹) بشاره الاسلام، ص ۲۳۶.

 

(۱۰) مستدرک حاکم، ج ۴، ص ۴۶۵.

 

(۱۱) همان ماخذ، ص ۵۱۴.

 

(۱۲) اعلام الوری، ص ۴۳۳.

 

(۱۳) الحاوی للفتاوی، ج ۲، ص ۶۱.

 

(۱۴) عقدر الدرر، ص ۱۷۰.

 

(۱۵) تاریخ ما بعد الظهور، ص ۷۷۴.

 

(۱۶) ارشاد مفید، ص ۳۶۵.

 

(۱۷) طرائف الحکم، ج ۱، ص ۳۶۵.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *