خانه / پرسش و پاسخ / غیبت امام زمان / یکی از نشانه های ظهور، فراگیر شدن ظلم و ستم است. چرا با این همه ستم امام زمان عج ظهور نمی کنند

یکی از نشانه های ظهور، فراگیر شدن ظلم و ستم است. چرا با این همه ستم امام زمان عج ظهور نمی کنند

یکی از نشانه های ظهور، فراگیر شدن ظلم و ستم است. چرا با این همه ستم امام زمان عج ظهور نمی کنند

پاسخ:

عبارتی که در روایات فراوانی دیده می شود این است:

“یملأ الارض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا”

زمین را پر از عدل و داد می کند؛ همانطور که پر از ظلم و ستم شده است.

منظور آن است که ظهور حضرت و فراگیر شدن عدالت او در زمانی است که ظلم و جور در جهان شیوع پیدا کرده است؛ یعنی ممکن است بعد از این که سالهای زیادی از شیوع ظلم در جهان گذشت،حضرت ظهور کنند.

به عبارت دیگر این روایات در صدد بیان علائم ظهور نیست و نمی خواهد بیان کند که هر گاه جهان پر از ظلم شد، الزاما حضرت ظهور خواهد کرد.

فراگیر شدن ظلم یک امر نسبی است. یعنی می توان گفت از زمان حضور بشر در زمین ظلم همراه همیشگی انسان ها بوده است؛ پس نمی توان ادعا کرد تنها در این دوره ظلم فراگیر شده است و قبل و بعد از آن به این شدت نبوده و نمی باشد.

فراگیر شدن ظلم اگر به عنوان علائم باشد به معنای علت تامه برای ظهور نیست و علائم و علت های دیگری نیز در این امر دخالت دارند و باید همه ی علائم و علل تحقق یابند تا امام زمان عج ظهور کنند.

لذا به صرف وجود ظلم های بسیار نمیتوان توقع قطعی ظهور داشت؛هرچند با توجه به مطالبی که در روایات آمده است؛وظیفه داریم دائما چشم انتظار حضرت بوده و با فراهم کردن مقدمات ظهور؛نزدیک تر شدن صبح ظهور را دعا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *