یک داستان آموزنده

   یک داستان آموزنده

در سال ( ۱۳۴۰) شمسى که در مشهد مقدّس تحصیل مى‏کردم، در یکى از شب‏هاى جمعه به منزل آقاى حاج آقا حسن قمى، فرزند مرحوم حاج آقا حسین قمى (مجتهد معروف) براى استماع موعظه که خود متصدّى آن بود رفتم. ایشان در ضمن نصایحى که داشتند، به زائران مرقد مطهر حضرت رضاعلیه السلام سفارش مى‏کرد که خودشان را اصلاح کنند و از معصیت اجتناب نمایند، آنگاه فرمود: دوستى دارم از تجّار تهران که محلّ وثوق مى‏باشد. وى برایم گفت: شریکى دارم که چندى قبل براى زیارت به مشهد آمد. چند روز بعد از سفر او، در خواب مشاهده کردم که من هم براى زیارت مرقد مطهر امام وارد حرم شدم. وقتى وارد روضه مقدّسه شدم، دیدم که حضرت رضاعلیه السلام در یک بلندى نشسته و وضع زائران خود را مشاهده مى‏کند و به آنان احترام مى‏گذارد.

در این بین دیدم که شریک من هم داخل جمعیّت است و دارد اطراف ضریح طواف مى‏کند. ولى وقتى مقابل امام رسید دستش را براى زدن سیلى به امام، دراز کرد! امام با عقب کشیدن چهره خود آن سیلى را رد نمود. طولى نکشید که آن مرد مجدّدا مقابل امام آمد و دستش را به طرف امام دراز کرد! این بار هم سیلى به چهره امام اصابت نکرد. بعد از مدت کوتاهى براى بار سوم دستش را دراز کرد و یک سیلى به چهره نورانى آن حضرت زد! این بار سیلى به صورت امام اصابت نمود، به طورى که رنگ چهره تابناک امام نیلگون گردید! از خواب بیدار شدم و در فکر فرو رفتم.

بعد از چند روز که شریکم از سفر برگشت، به دیدار او رفتم و در خلوت، خواب را برایش بازگو نمودم. دیدم رنگ صورتش عوض شد و گفت: این خواب حقیقت دارد! من مشغول طواف بودم و به یکى از شبکه‏هاى ضریح دست انداختم، در کنارم زنى بود جوان، شیطان وسوسه‏ام کرد و او را به گناه دعوت کردم. آن زن اعتنا نکرد. یک دور دیگر زدم و باز کنار او قرار گرفتم و او را به گناه فرا خواندم. باز آن زن اعتنا نکرد. براى بار سوم، در اثر وعده‏هایى که دادم، او را رام کردم و از همانجا براى انجام گناه و(۱) بى عفّتى همراه خود بیرون آوردم و سر انجام آلوده گناه منافى با عفت شدیم.

نگارنده مى‏گوید: اختلاط مرد و زن نامحرم در معرض گناه است. گرچه این اختلاط در حرم مطهر امام رضاعلیه السلام باشد. از عیسى‏بن مریم روایت شده است:

(۲)ایّاکم والنظره فإنّها تزرع فی قلب الشهوه و کفى بها لصاحبها فتنه.

از نگاه به نامحرم پرهیز کنید زیرا در دل نگاه کننده تخم شهوات رإ؛”کک کشت مى‏کند و همان براى گرفتارى انسان کافى است.

کرامتى از حضرت معصومه‏ علیها السلام

چون تمام نعمت‏هاى مادّى و معنوى اهل قم، به برکت حضرت فاطمه معصومه‏علیهاالسلام است و ما همگى از برکت قبر مطهرش متنعّم هستیم، از انصاف به دور است که در این کتاب از فضائلش نشود؛ بر این اساس چکیده کرامتى را که صاحب انوار المشعشعین در کتابش به عنوان یک امر متواتر درج نموده، در این نوشتار مى‏آوریم. ایشان مى‏نویسد: یکى از خدّام آستانه مقدّسه حضرت معصومه به نام میرزا اسد اللَّه، از ناحیه پاگرفتار بیمارى شقاقلوس (بى حسّى و فاسد شدن عضوى از اندام) گشته، جراحان بالاتفاق نظر به قطع پاى ایشان دادند، تا بیمارى به دیگر اعضا سرایت نکند.

ایشان مى‏گوید: حال که بناست فردا پایم را قطع کنند، امشب مرا به حرم مطهر حضرت معصومه ببرید. او را به دوش مى‏کشند و به حرم مى‏آورند. خدّام در را بسته و او را به حال خود وا مى‏گذارند، وى از فشار درد تا صبح صادق فریاد مى‏زند. هنگام صبح خوابش مى‏برد و در عالم خواب خانم مجلّله‏اى را مشاهده مى‏کند که به او مى‏گوید: ترا چه مى‏شود؟ جواب مى‏دهد: پایم فاسد شده و از خدا مى‏خواهم که یا مرا مرگ دهد و یا شفا بخشد.

آن خانم گوشه مقنعه خود را چندین دفعه به پاى او مالیده مى‏فرماید: تو را شفا دادیم. عرض مى‏کند: شما کى باشید؟ مى‏فرماید: فاطمه دختر موسى‏بن جعفر.

او از خواب بیدار مى‏شود و خود را سالم مى‏یابد. فریادش بلند مى‏شود که در را باز کنید، شفا گرفتم. خدّام در را باز کرده، وى را خندان و سالم مى‏بینند.

شگفت اینکه مقدارى پنبه نزد او یافت مى‏شود که هر مریضى آن را به موضع درد خود مى‏مالید شف(۳) مى‏یافت، ولى در خرابى سیل قم آن پنبه مفقود گردید.

حضرت معصومه در سال ( ۲۰۱) قمرى در شهر قم، بعد از هفده روز بیمارى وفات یافت و در مقبره‏اى در محلّ فعلى مدفون گردید، و بعدها چهار زن دیگر از خواتین اهل بیت‏علیهم‏السلام در کنار او دفن شدند.

ابتدا زینب دختر حضرت جوادعلیه السلام سقفى از بوریا بر قبر بنا کرد. در سال ( ۵۲۹) قمرى شاد بیگم، از زنان خاندان امیر تیمور گورکانى، گنبد منور را ساخت، و در سال ( ۹۲۵) قمرى به دستور شاه(۴) اسماعیل صفوى تجدید بنا شد و بعدا فتحعلى شاه قاجار، گنبد را طلا نمود.

طبق روایتى که در کتاب کامل الزیارات مذکور است، امام جوادعلیه السلام فرمود:

(۵)وَمن زار عمّتی بقم فله الجنّه

یا رب چه قشنگ است و چه زیبا حرم قم

چون جنّت اعلا، حرم محترم قم

بانوى جنان، اخت رضا، دختر موسى

دُردانه زهرا و ملائک، خدم قم

این مژده بس او را که بهشت است جزایش

هر کس که زیارت کندش در حرم قم

فصل دوم: دیدار با امام زمان ‏علیه السلام

افراطها و تفریطها

در این بخش از نوشتار بر خود لازم دانستم که بعضى از خرافات و کج اندیشى‏ها را به یاد آورم تا گرفتار ترک نهى از منکر نشوم.

این بحث را با مقدمه‏اى شروع مى‏نمایم.

علماى اخلاق گفته‏اند: عمده قواى انسانى چهار قوّه است: عاقله، واهمه، شهویه و غضبیه؛ از تعدیل قوه عاقله و حکمت؛ و از تعدیل قوّه واهمه (نیروى تصمیم گیرى) عدالت؛ و از تعدیل شهویه، عفت؛ و از تعدیل غضبیه، شجاعت؛ به وجود مى‏آید.

این چهار اصل (حکمت، عدالت، عفت و شجاعت) ریشه تمامى اخلاق حسنه مى‏باشد.

آنچه در علم اخلاق مورد توجه است، تعدیل قوا و جلوگیرى از افراط و تفریط مى‏باشد. مقصود نگارنده در این نوشتار، بررسى بعضى از افراطها و تفریطهاى قوه عاقله است که از افراط آن، به کج اندیشى و ناباورى، و از تفریط آن، به ساده لوحى مى‏توان تعبیر نمود.

آنچه مطلوب شرع و مورد توجه عقلا است، همان خوش فکرى و حکمت است، اما زودباورى و ناباورى هر دو مذموم و ناپسندند، نباید هر چه مى‏خوانیم و مى‏شنویم بدون دلیل بپذیریم، و نباید بدون دلیل آن را به باد ایراد و انکار بگیریم؛ ابن سینا گفته است: آنچه را که امکان وجود دارد به مجرّد شنیدن نه باور کن و نه انکار، بلکه در بوته احتمال قرار ده و به دنبال برهان بر نفى و اثباتش برو.

متأسفانه از زمانهاى پیشین تا به امروز، جامعه گرفتار هر دو قشر افراطى و تفریطى بوده است، و انبیاء در طول تاریخ با هر دو طائفه به مبارزه بر خاسته‏اند.

مشرکان، راهِ تفریط، و ملحدان، طریقِ افراط را پیموده‏اند. امروز هم ما گرفتار هر دو طائفه هستیم، بعضى به محکمات و بدیهیّات عقیده ندارند، و بعضى به هر خواب و خیالى به قیمت جان پایبند مى‏شوند.

در زمان گذشته طرفداران خرافه، روستائیان وافراد بیسواد بودند، ولى امروز خرافه پذیرى به افراد تحصیل کرده نیز سرایت نموده است.

شاهدى بر گفتار

چندى پیش در تهران، منزل یکى از دوستان – که پزشکى محترم مى‏باشد – مهمان بودم. اهل مجلس نوعاً پزشک و افراد تحصیل کرده بودند. یکى از حاضرین که اهل فضل و دانش بود اظهار کرد که فلان شخص -یکى از معروفین- در خواب خدمت امام زمان‏علیه السلام رسیده و براى شیعیان و دوستان آقا هدیه خواسته است. آقا فرموده‏اند: سوره بقره را از قرآنى که مى‏خوانید ورق بزنید، در یکى از اوراق آن تار مویى از اندام و یا مژه‏اى از چشمان من مى‏یابید، آن هدیه محبان من خواهد بود.

براى آزمایشِ خواب، فوراً قرآنى را آوردند، مقدارى ورق زدند، مویى مشکى از مژه، در یکى از اوراق قرآن دیده شد، فریاد صلوات بلند شد، خواستند آن را با دست بردارند، در این میان گفته شد: بى وضو نمى‏شود، یک برگ چسب نوارى آوردند و آن را با چسب برداشتند. نزد یک یک افراد آوردند که از روى چسب آن را ببوسد.

من که این مطلب را از اصل دروغ و خرافه مى‏دانستم، جوّ مجلس را بررسى کردم، دیدم مخالفت نتیجه معکوس دارد، ناچار ساکت شدم.

فقط به بعضى از افراد که با آنان سابقه داشتم گفتم: این یک جریان خرافى است باور نکنید، زیرا هر کتابى که مورد استفاده باشد، در ضمن ده یا بیست ورق آن تار مویى دیده مى‏شود، چون هنگام استفاده در مدت طولانى خواه ناخواه تار مویى از بدن جدا شده در میان اوراق جا مى‏گیرد، و اساساً خواب هم حجیّت ندارد. از سوى دیگر، اندام یک نفر چه قدر مو دارد که در میلیونها قرآن پخش شود؟

در هر حال، از این روح خرافه پذیرى نتیجه گرفتم که اگر ساکت بنشینم، طولى نمى‏کشد که جریان باب و بها دوباره تکرار مى‏گردد، لذا بر آن شدم که پیرامون چند موضوع وارد بحث شوم:

ملاقات با امام زمان‏ علیه‏ السلام

نگارنده قبول دارد که در غیبت کبرا بعضى از نفوس قدسیّه چون سیّدبن طاووس وعلامه بحرالعلوم و شیخ محمد کوفى، موفق به دیدار یوسف فاطمه، حضرت مهدى موعود – روحى فداه – گردیده‏اند، اما این لیاقت نصیب هر شخص نمى‏شود، و تا کسى خود را مهذّب ننماید و سنخیّت با آن نیّر وجود پیدا نکند، چنین نعمتى نصیب او نمى‏شود. (مقصود، ملاقات اختیارى توأم با شناسایى است).

دیدگاه علامه بحرالعلوم

علامه سیّد مهدى بحرالعلوم‏رحمهاللَّه – که از اعاظم علماى امامیّه و داراى کرامات باهره بوده است – در بحث اجماع، راه جدیدى را ابداع فرموده است که از آن در گفتارِ علماىِ اصولِ قرنِ حاضر، به اجماع تشرّفى تعبیر مى‏شود.

چکیده نظر ایشان این است: در زمان غیبت کبرا براى بعضى از حاملین اسرار و علماى ابرار، توفیق تشرف حاصل و به دیدار امام نایل مى‏شوند، ولى چون مأمور به کتمان دیدارند، حکم خدا را در پوشش(۶) اجماع ابراز مى‏دارند.

این دیدگاه، مورد قبول محققان از علماى اصول واقع شده است، شیخ انصارى در کتاب فرائد آن ر(۷) پذیرفته، ولى در غایت ندرت دانسته است.

(۸)صاحب کفایه الاصول نیز حصول آن را براى اوحدى از علما قبول نموده است.

مرحوم ملا احمد نراقى و ملا اسد اللَّه شوشترى که هر دو از اکابر فقها مى‏باشند فرموده‏اند: بسیارى از دعاها، استخارات، آداب و اعمال استحبابى که مدرک روایى ندارند، بر این اساس تدوین و تنظیم(۹) گردیده‏اند.

تشرف علامه بحرالعلوم خدمت امام زمان‏علیه‏ السلام

همان گونه که درباره علامه بحرالعلوم ( ۱۲۱۲ – ۱۱۵۵) مرقوم شد، فیض شرفیابى او به حضور امام(۱۰) عصر و ناموس دهر – عجل ‏اللَّه تعالى فرجه الشریف – متواتر است.

محدث قمى در کتاب فوائد رضویه چند داستان براى ایشان نقل کرده است که به چکیده بعضى از آنها در این نوشتار اکتفا مى‏شود:

۱ – بزرگان، از ملّا زین‏العابدین سلماسى که از محارم اسرار سید بوده است نقل کرده‏اند که روزى میرزاى قمى به دیدار سیّد آمد، وقتى مجلس خلوت شد میرزا به سیّد گفت: از نعمت‏هاى غیرمتناهى که به شما براى‏تان روزى شده، ما را به فیض برسانید.

سید فرمود: دو شب قبل (شب گذشته) در مسجد سهله فیض ملاقات برایم حاصل شد و مناجات امام زمان‏علیه السلام را با الفاظى جالب که دل را منقلب و چشم را گریان مى‏کرد استماع نمودم؛ بعد از پایان مناجات، من را به نام فراخواندند، نزدیک رفتم تا جایى که دست من به آن جناب مى‏رسید.

مرحوم سلماسى گوید: چون کلام به اینجا رسید، سیّد وارد مطلب دیگرى شد. بعد از آن میرزاى قمى خواستار ادامه داستان شد، ولى سید به او فهماند که این از اسرار مکتوم است.

۲ – باز از مرحوم سلماسى نقل شده است که شخصى از سیّد پرسید: آیا در زمان غیبت کبرا دیدار امام حاصل مى‏شود؟

سیّد در حالى که مشغول کشیدن قلیان بود، سر به زیر انداخت و آهسته فرمود: چه بگویم در جواب او و حال آنکه آن حضرت من را در بغل کشیده و به سینه خود چسبانیده‏اند، و از طرفى تکذیب مدّعى دیدار آن بزرگوار وارد شده است.

سپس به آن سائل فرمود: از اهل بیت عصمت‏علیهم‏السلام تکذیب مدّعى دیدار رسیده است و دیگر براى او(۱۱) چیزى نقل نکرد.

داستانى از میرزاى شیرازى

مرحوم آیت اللَّه حاج شیخ مرتضى حائرى فرمود: در جریان تحریم تنباکو، میرزاى شیرازى با صلاحدید اصحاب خود، مانند مرحوم سید محمد فشارکى، مصممّ شد استعمال تنباکو را کتباً تحریم کند، ولى حدود یک هفته این کار به تاخیر افتاد. اصحاب میرزا ناراحت بودند، سرانجام مرحوم فشارکى – که از اعاظم شاگردان ایشان محسوب مى‏شده است – به حضور میرزا رفت و با کسب اجازه از ایشان، معروض داشت: چرا در صدور اعلامیه تحریم تنباکو، مسامحه مى‏کنید؟

میرزا فرمود: منتظر بودم مطلب توسّط دست دیگرى نوشته شود (امام زمان سلام اللَّه علیه)، امروز در سرداب مطهر این حالت برایم حاصل شد و نوشتم وفرستادم: الیوم شرب التوتون در حکم محاربه با امام(۱۲) زمان‏علیه السلام است.

دیدگاه مرحوم آیت اللَّه حائرى

مرحوم آیت اللَّه حائرى در ملحقات شرح زندگانى والد محترم‏شان (مرحوم آیهاللَّه حاج شیخ عبدالکریم حائرى) فهرستى را درباره فیض یافتگان دیدار، تنظیم نموده است، در آنجا مى‏نویسد: این فهرست که نزدیک به پانصد نفر مى‏رسد دلالت دارد بر نشانه‏هایى از حضرت خلیفه اللَّه فى ارضه.

 

نگارنده گوید: ولى آنچه نزد این جانب است بیشتر از سى داستان نیست، ظاهراً موفق به اتمام آن نشده‏اند.

در میان این آمار، داستان شیخ محمد کوفى – که نامه براى مرحوم آیت اللَّه سیّد ابوالحسن اصفهانى آورد – و داستان مسجد حاج یداللَّه رجبیان در قم، و داستان ختم آیه نور – که براى خودشان اتفاق افتاده است – و داستان شیخ عبداللَّه مهرجردى، وداستان منقول از میرزا محمدباقر اصطبهاناتى در رابطه با طلبه‏اى که از مقام خود صرف نظر کرده و به تهران براى تحصیل رفته است، به چشم مى‏خورد.

وظیفه مدعیان انتظار

حکایتى را شنیده بودم و در بعضى کتاب‏ها هم نوشته‏اند، چکیده‏اش این است که مردى طالب دیدار بود و در این راه ریاضت‏ها کشیده‏اند. شبى به او نوید مى‏دهند که در فلان شهر (یکى از بلاد را نام مى‏برند) این فیض نصیب تو مى‏شود. او خود را به آن شهر مى‏رساند. به او نوید داده مى‏شود که امام درب دکان فلان کاسب قفل و کلید ساز نشسته‏اند. وى خود را به آن دکان رساند و به فیض دیدار نائل شد؛ اما در اثنا ملاحظه کرد که پیر زنى فرتوت قفلى را به بازار آورده و از بیچارگى آن را در معرض فروش قرار داده است. اهل بازار هر کدام آن قفل را به قیمت ناچیز ارزیابى نمودند، جز کاسبى که امام در کنار دکّان او جلوس نموده بود؛ این کاسب ارزش واقعى قفل را اعلام داشت و گفت: با اندک تنزّلى حاضرم آن را بخرم و به همان مقدار کمى که تنزّل دادم در سود خود بسنده مى‏کنم.

پیرزن خرسند شد و قفل را به ارزش مذکور به او فروخت و رفت.

آن هنگام امام رو به آن مهمان طالب دیدار کرد و فرمود: این طور باشید تا ما خودمان شما را دیدار کنیم، و به زحمتِ ریاضت، خودتان را گرفتار نکنید.

امام صادق‏علیه السلام مى‏فرماید: من سرّ أن یکون من أصحاب القائم‏علیه السلام فلینتظر ولیعمل بالورع ومحاسن الأخلاق، وهو منتظر، فإن مات و قام القائم بعده کان له من الأجر مثل أجر من أدرکه، فجدّو(۱۳) وانتظروا، هنیئاً لکم أیّتها العصابه المرحومه.

کسى که دوست دارد یار امام زمان‏علیه السلام باشد، باید انتظارش توأم با پارسایى و اخلاق حسنه باشد. اگر این افراد قبل از قیام امام‏علیه السلام بمیرند، اجرشان همانند کسانى است که موفق به یاریش شده‏اند. بکوشید و منتظر باشید، گوارا باد شما را اى گروه بخشوده شده!

داستانى از مرحوم آیت اللَّه مرعشى نجفى

مرحوم آیت اللَّه سید شهاب‏الدین مرعشى یکى از مراجع تقلید شیعه که با تکمیل کتاب احقاق الحق و تاسیس کتابخانه کم نظیر خود، یکى از نیرومندترین نگهبانان فرهنگ شیعه محسوب مى‏شود، در یکى از ملاقات‏هایى که با ایشان داشتم فرمود:

در نجف نزد عالمى بزرگوار (این جانب براى حفظ بعضى از جهات از ذکرنام آن عالم معذورم) به طور خصوصى درس مى‏خواندم. آن عالم بسیار مهذّب و مورد احترام همگان بود، و از کثرت علاقه به امام زمان(عج) در افواه اهل نجف از منتظران ظهور محسوب مى‏شد.

روزى براى فراگیرى درس به محضرشان رفتم، دیدم گریه مى‏کند و بسیار پریشان است. علت آن را پرسیدم، فرمود: شب گذشته در عالم رؤیا امتحان شدم، ولى از امتحان بیرون نیامدم، در خواب به من گفته شد که آقا ظهور کرده‏اند و در وادى السلام -مکان خاصى است که گورستان نجف را در بردارد- مردم با او بیعت مى‏نمایند، به مجرّد شنیدن این موضوع از جا حرکت کردم و به عجله وارد خیابان شدم. دیدم غوغایى از جمعیت است و همه با سرعت هر چه بیشتر به سوى وادى السلام مى‏روند، هر کس به فکر این است که زودتر خود را به امام برساند و با جنابش بیعت کند.

دیدم عشق دیدار امام، مردم را چنان خود باخته ساخته که کسى را با کسى کارى نیست و تمام علقه‏ها را به فراموشى سپرده‏اند؛ آنها که تا دیروز به من عشق مى‏ورزیدند دیگر به من اعتنا نمى‏کنند، بلکه با لحنى تند مى‏گویند: آقا کنار رو و مانع راه ما نباش.

کوتاه سخن آنکه احساس کردم ظهور امام بازارم را کساد کرده است، از همانجا نقشه کشیدم که در ملاقات با امام ایشان را محترمانه از ظهورش منصرف سازم. بعد از آنکه با هزار سختى به خدمتش رسیدم، عرض کردم: فدایت شوم! خودتان را به زحمت انداختید، ما کارها را ساماندهى مى‏کردیم، نیازى نبود که خود را گرفتار سازید و زحمات طاقت فرساى رهبرى را به عهده بگیرید. با این قبیل سخن‏ها مى‏خواستم امام را از ظهورش منصرف کنم، بعد از چند جمله از این نوع گفتارها، یک مرتبه از خواب بیدار شدم و فهمیدم که هنوز لیاقت حضرتش را ندارم.

نگارنده گوید: از این حکایت، من و امثال من باید حساب کار خود را بکنند؛ بدانیم که تا اصلاح نشویم وحتى المقدور از آلودگى گناه و ظلمت هوا و هوس بیرون نیاییم، انتظار همنشینى و دیدار آن عزیزِ ابرار و قدوه أخیار را نداشته باشیم.

آیینه شو، جمال پرى طلعتان طلب

جاروب کن تو خانه و پس میهمان طلب

 

دیدگاه آیت اللَّه آقاى وحید خراسانى در امر ملاقات

مرجع عظیم‏الشان و استاد محترم حضرت آیت اللَّه آقاى وحید خراسانى که علاوه بر مقامات عالیه فقه و اصول، در این گونه اُمور هم کارشناس و خبره‏اند، بارها در جلسات خصوصى و عمومى فرموده‏اند: ملاقات در غیبت کبرى به دو صورت واقع شده و مى‏شود:

۱ – ملاقات در حال اختیار.

۲ – ملاقات در ظرف اضطرار.

ملاقات در حال اختیار فقط منحصر به افرادى نظیر سیدبن طاووس است که احیاناً امام‏علیه السلام را دیده و شناخته و از او کسب فیض کرده‏اند.

و امّا ملاقات در حال اضطرار مربوط به افرادى است که در حال گرفتارى شدید به ذیل عنایت امام متوسّل مى‏شوند، و امام‏علیه السلام خود و یا توسط افرادى که دارند از او دستگیرى مى‏نماید.

و نیز فرمودند: آنها که در اثر لیاقت و شایستگى به فیض دیدار موفق شوند، به کسى نمى‏گویند؛ ایشان در دنبال کلام‏شان این شعر را مى‏خواندند:

این مدعیان در طلبش بى‏خبرانند

 (۱۴)آن را که خبر شد، خبرى باز نیامد

پیام نگارنده به توده مردم

این جانب در مسئله فیض دیدار حضرت مهدى – عجل‏اللَّه تعالى فرجه – در زمان غیبت کبرا، پیرو نظر فقهاى شامخین و محدّثان واقع بین مى‏باشم، نه طرفدار تفریط هستم و نه گرفتار افراط؛ آنچه مورد نظر اشخاص برجسته و شناخته شده باشد قبول دارم و به انظار و افکار استوانه‏هاى علم و دین، از مرحوم کلینى و مفید گرفته تا بزرگان عصر حاضر، احترام مى‏گذارم؛ همان‏گونه که علامه بحرالعلوم وامثال او فرموده‏اند این فیض را در حال اختیار، تابع سنخیّت روحى با ولىّ امر حضرت حجهبن الحسن العسکرى مى‏دانم، آن هم در چتر استتار و حفظ اسرار.

این چنین نیست که باب این نعمت بر همه کس مسدود و این طور هم نیست که بر همه کس مفتوح باشد، تا کار به جایى رسد که هر بیمار روانى یا درویش بیابانى و دکاندار خیابانى به خود اجازه دهد با ساختن یک خواب و یا تخیّل یک مکاشفه دروغین، خود را مدّعى دیدار و وابسته به آن شهریار معرّفى کند.

پیام من به توده مردم این است که طبق حدیث علوى که در هر حرکتى شناخت لازم است(۱۵) در بدو امر مرجع تقلید خودشان را از طریق خبرگان عادل مشخّص کنند و بعد از آن، بدون تأیید آن مرجع در امر دین به گفته هیچ سخنران و به کتاب هیچ نویسنده‏اى اعتماد نکنند، حتى همین کتاب مرا بدون تأیید نخرند و نخوانند.

پیام من به همه آنهایى که از اقصى نقاط کشور، شبهاى چهارشنبه به این امید (دیدار امام) راهى جمکران مى‏شوند، این است که ما مکلّف به تحصیل مقدّمات ملاقات نیستیم، تکلیف ما پیروى از مکتب آن بزرگوار، یعنى انجام واجبات و ترک محرمات است، امام را هم که ببینیم غیر از این از ما انتظار ندارد.

پس بیاییم خود را اصلاح و از لوث گناه پاک سازیم، چه موفق به دیدار بشویم یا نشویم. با خود اندیشه کنیم که آیا امام راضى است هر هفته هزاران زن، بدون اجازه شوهر و یا بدون همراهى با محارم خود، آن هم با حجاب ناقص و اجتماع مختلط به عنوان دیدن، به مسجد جمکران سفر نمایند؟!

آیا امام‏علیه السلام راضى است به نماز اهمیّت داده نشود و محکمات دینى متروک و به فراموشى سپرده شود و به جاى آنها وقت خود را صرف شنیدن نوارهاى مبتذل و داستانهاى بى اساس بنماییم.

پیام من به اهل دیانت این است که از امر به معروف ونهى از منکر فاصله نگیرند، با عبادات ساختگى و مجعول پیر زنان و یا صوفیّه و قلندران ستیز کنند، با اسراف و تجمل هر چند در چتر مسجد و محراب باشد مبارزه کنند، زنان را از اختلاط با نامحرمان نهى کنند، با مدّاحان دروغین و واعظان غیر راستین مبارزه نمایند و صحنه هدایت را به دست با کفایت عالمان دل سوز و فقیهان متفکّر بسپارند.

پاورقی

(۱) این جریان مربوط به  ۳۸سال قبل است و چون یادداشت نکردم، آنچه مرقوم شد مضمون کلام ایشان است نه عین عباراتى که فرمود. در عین حال جدیت کردم آنچه را به ضرس قاطع به یاد دارم بنویسم و از امور مشکوک صرف نظر کنم.

 (۲) سفینه البحار، ج  ۲ ص .۲۹۶

 (۳) انوار المشعشعین ص .۲۱۷

 (۴) تاریخ دار الایمان قم از محمّد تقى بیک ارباب، ص  ۳۵ و تاریخ قم از ناصر الشریعه، ص .۸۰ – ۷۵

 (۵) کامل الزیارات، باب  ۱۰۶ص .۳۳۸

 (۶) عوائد الایام مرحوم نراقى، دفتر تبلیغات اسلامى،  ۱۳۷۵ ص  ۷۰۰ کشف القناع، ص .۲۳۰

 (۷) فرائد الاصول، ص  ۶۱قطع رحلى یک جلدى.

 (۸) کفایه الاصول، ج  ۲ ص .۷۰

 (۹) عوائد الایام، ص  ۷۰۰ کشف القناع، ص .۲۳۰

 (۱۰) ریحانه الادب، ج  ۱ ص .۲۳۴

 (۱۱) فوائد رضویه جلد دوم، ص .۶۸۰ – ۶۷۸

 (۱۲) این داستان را شخصاً از ایشان شنیدم، و در شرح حال مخطوط ایشان نیز مرقوم است.

 (۱۳) بحار الانوار ج  ۵۲ص .۱۴۰

 (۱۴) سعدى.

 (۱۵) تحف العقول، ص .۱۱۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *