خانه / همه / قضیه و تاریخچه چاهى که در مسجد مقدس جمکران است چیست؟

قضیه و تاریخچه چاهى که در مسجد مقدس جمکران است چیست؟

قضیه و تاریخچه چاهى که در مسجد مقدس جمکران است چیست؟

در پاسخ باید گفت نه تنها در جمکران بلکه در بعضى از شهرها معمولًا محلى به نام چاه صاحب الزمان موجود است که برخى گمان مى‏کنند حضرت دستور حفر آن را داده یا ایشان در آنجا دیده شده‏اند و یا از آب آن چاه نوشیده‏اند ولى هیچ یک از این نکات صحیح به نظر نمى‏رسد.

قضیه چاه امام زمان‏علیه السلام در مسجد مقدس جمکران و شهرهاى دیگر، از این قرار است که مرحوم حاج شیخ عباس قمى‏قدس سره در مفاتیح الجنان از تحفه الزائر از امام صادق‏علیه السلام روایتى نقل مى‏کند که: (هر گاه تو را حاجتى به سوى خداى تعالى، باشد یا از امرى خائف و ترسان باشى. در کاغذى بنویس و در آب جارى یا چاه بینداز). این یک نوع ارتباط و سخن گفتن با خدا است.

مرحوم علامه مجلسى در روایتى مى‏فرماید: (اگر حاجت و گرفتارى داشتى با حضرت حجت (عج) چنین مکاتبه کن و حاجت خود را بنویس و در چاه یا نهر بینداز).(۱)

البته معناى عریضه‏نویسى این نیست که حضرت حجت آن نوشته را باز مى‏کند یا مى‏خواند بلکه خدا و رسول او و اهل بیت عصمت و طهارت‏علیهم السلام از نیت‏هاى ما و آنچه در ذهن و دل ما مى‏گذرد، آگاهند چه رسد به نوشته‏هاى ما، آن هم در صورت گرفتارى و توسّل به آن عزیزان. در واقع خواسته‏اند به ما یاد دهند که با محبوب و صاحب خود ارتباط برقرار کنیم و همان‏طور که براى محبوب‏هاى دنیوى ابراز علاقه و محبت مى‏نماییم، بتوانیم با مولاى خود هم نامه‏نگارى کنیم.

حال از آنجا که چاه و آب روان در دسترس همه نیست، مؤمنان در بعضى از شهرها و در مسجد جمکران، چاهى حفر نموده‏اند که مردم عریضه‏هاى خود را درون آن بیندازند.

پى‏نوشت‏

(۱) بحارالانوار، ج ۱۰۲، ص ۲۳۴.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *