خانه / همه / شرایط ظهور امام مهدی(عج)

شرایط ظهور امام مهدی(عج)

شرایط ظهور امام مهدی(عج)

۱ـ برای هر انقلاب از جمله انقلاب و ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)حداقل چهار شرط لازم است:

الف. برنامه و قانون جامع: از آنجایی که برنامه حرکتی حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)بر اساس دستورات دین اسلام و سیره پیامبر(صلی الله علیه وآله)است. این شرط از شرایط ظهور فراهم است.

ب. رهبر: هر انقلاب نیاز به رهبری دارد که عالم به برنامه‌ها و اهداف انقلاب باشد. وضعیت موجود و مطلوب را بتواند تشخیص دهد. شجاع و قاطع و دلسوز باشد و … و چون رهبری ظهور به دست امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)است ـ که متصل به علم الهی و آیینه تمام نمای صفات جلال و جمال خداوند است ـ لذا این شرط نیز برای ظهور فراهم است.

ج. یاران: یک انقلاب نیاز به یاورانی دارد که رهبر را شناخته و به او ایمان داشته باشند، از اهداف و برنامه‌های انقلاب، آگاه بوده و آنها را باور کنند. شجاع و فداکار باشند و تا آخرین نفس بایستند. این یاران قبل از شروع قیام، به زمینه سازی پرداخته و مردم را نسبت به حرکت انقلاب آگاه نموده و آنان را ترغیب به پذیرش انقلاب می‌کنند. در جریان انقلاب در صحنه‌ها حاضر شده و از هیچ تلاشی کوتاهی نمی‌کنند. و بعد از پیروزی و اجرای برنامه‌ها، خود را وقف قیام می‌کنند و … انقلاب امام زمان(عج) نیز نیاز به یارانی شجاع، مؤمن، آگاه و عالم دارد.

د. پذیرش مردم: اگر مردم آن انقلاب را خواستار باشند، انقلاب شکل گرفته و به سرانجام مطلوب می‌‌رسد. ظهور نیز وقتی است که مردم واقعاً خواستار ظهور حضرت و عدالت گستری او باشند.

پرسش: مردم دنیا (نه تنها مسلمانان) چگونه می بایست زمینه ظهور مهدی موعود را فراهم سازند ؟

پاسخ: با توجه به اینکه غیر مسلمانان ـ هر چند اعتقاد به منجی و مصلح دارند ـ به امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)اعتقاد ندارند. لذا سؤال را می‌توان این‌گونه مطرح کرد: مردم دنیا چگونه باید زمینه ظهور مصلح را فراهم کنند؟ یا این‌گونه پرسیده شود: ما مسلمانان چگونه باید عمل کنیم تا مردم دنیا در مسیر زمینه سازی برای ظهور حضرت گام بردارند؟

در پاسخ باید گفت: حرکت و گام‌ اساسی در این راستا، شناخت است که در دو بعد باید حرکت کرد:

الف. شناخت وضعیت نابهنجار موجود: مردم باید متوجه شوند که وضعیت کنونی جامعه انسان‌ها، زیبنده آنان نیست؛ جامعه‌ای که ظلم و فساد در آن فراوان است و اقلیتی زورمدار و زراندوز برای کسب منافع نا مشروع بیشتر، از هیچ ستمی فروگزاری نمی‌کنند و … شایسته اجتماع بشری نیست و باید با حرکت رسانه‌ای و از انحصار در آوردن بنگاه‌های انتشار خبر، مردم را از ظلم و تبعیض‌ها آگاه و حقایق پشت پرده جریان استعمار و استکبار را افشا نمود.

ب. شناخت وضعیت مطلوب: مردم باید دریابند که زندگی مطلوب و تعالی بخش انسانی، فقط در سایه مدیریت مرد آسمانی و الهی امکان پذیر است. مکاتب دست ساز بشر، نه تنها گرهی از مشکلات جامعه را حل نکرده‌اند؛ بلکه اوضاع را اسف بارتر نموده‌اند. مردم باید درک کنند که خداوند انسا‌ن‌ها را با هم برابر آفریده است و همه آنها حق زندگی مطلوب را دارند. البته زندگی مطلوب هم باید وسیله‌ای برای رسیدن به هدف باشد نه آنکه خود هدف شود. مردم باید درک کنند که برای دنیا و لذات دنیا خلق نشده‌اند؛ بلکه آمده‌اند که برای حیاتی فراتر از دنیا، از این عالم زاد و توشه برداند.

در کنار شناخت باید حرکت کرد؛ یعنی، مردم باید از حالت ظلم پذیری به در آیند و ظلم ستیز شوند و به عبارت بهتر باید ظهور مصلح را عملاً بخواهند. در برابر زورگویی‌ها مقاومت کنند و به امید رسیدن به آینده سبز، حرکت واقعی را شروع نمایند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *