خانه / مقالات / مهدویت / ظهور و پایان انتظار / سوال هایی پیرامون ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) – (۴)

سوال هایی پیرامون ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) – (۴)

سوال هایی پیرامون ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) – (۴)

آیا قبل از ظهور حضرت مهدی دو سوم مردم جهان کشته می شوند ؟

پاسخ:

از جمله چیزهایی که به عنوان علائم ظهور حضرت مطرح است و در روایات به آنها اشاره شده این است که دو سوم مردم جهان از بین میروند ، البته این قطعاً از علائم حتمیه نیست که باید حتما واقع شود و شاید هم خداوند عنایتی کرده و چنین نشده است ، ولی با وضع مسابقه تسلیحاتی که امروز درجهان وجود دارد و با توجه به اینکه هر روز احتمال جنگ جهانی ،آن هم با سلاحهای اتمی می رود ،احتمال وقوع چنین کشتار جمعی قریب الوقوع بوده و ممکن است واقع بشود . اینک به بعضی از این نوع روایات اشاره می کنیم :

۱-‌ امیر المؤمنین (علیه السلام) فرمود : ( لا یخرج المهدی حتی یقتل ثلث ویموت ثلث و یبقی ثلث۲۰ ؛ حضرت مهدی قیام نمی کند ، مگر زمانی که یک سوم مردم کشته شوند و یک سوم دیگر بمیرند و یک سوم باقی بمانند .)

۲-‌ امام امیر المؤمنین (علیه السلام) فرمود ک ( بین یدی المهدی موت احمر و موت ابیض و جراد فی غیر حینه کالو انی الدم فاما الموت الاحمر فالسیف و اما الابیض فالطاعون۲۱ ؛ نزدیک ظهور حضرت مهدی مرگ سرخ و مرگ سفید وملخ درغیر زمانش می باشد که مانند رنگ خون است واما مرگ سرخ مرگ با شمشیر است و مرگ سفید طاعون است ).

(مرگ با شمشیر کنایه از جنگ است که به صورت عمومی واقع می شود که یک سوم مردم را درکام خود فرو می برد ).

۳-‌‌امام صادق (علیه السلام) فرمود: ( لا یکون هذا الامر حتی یذهب ثلثا الناس فقیل له فاذا ذهب ثلثا الناس فما یبقی ؟ فقال (علیه السلام) اما ترضون ان تکونوا الثلث الباقی۲۲ ؛ این امر (قیام حضرت مهدی ) واقع نمی شود تا آنکه دوسوم مردم بروند (کشته شوند) . به حضرت عرض شد اگر دو ثلث مردم بروند پس چه کسی باقی می ماند ؟ حضرت فرمود : شما دوست ندارد که از آن ثلث باقی مانده باشید .

چنانکه ملاحظه می کنید در این روایات و مشابه آنها به کشته شدن دو سوم مردم جهان قبل از ظهور تصریح شده است ، اما اینکه این امر قطعاً واقع می شود یا اینکه بداء حاصل می شود ، علمش نزد خداست .

امام از کجا وقت ظهور را می فهمد ؟ و از کجا می فهمد که وقت ظهورش فرا رسیده است ؟ اگر گرفته شود از جانب خداوند به او اطلاع داده می شود . معنایش این است که بر او همانند پیامبران وحی می شود و در نتیجه ، بین امام و پیامبر فرقی باقی نمی ماند ؟

پاسخ:

اولاً ، از روایات در ابواب مختلف امامت استفاده می شود که امام زمان با عالم غیب درارتباط است و در مواقع نیاز حقایقی رادریافت می کند و در بعضی از روایات وارد شده که امام صدای ملک را می شنود اما خودش را نمی بیند .۲۳

طبق روایت ابوالجارود که می گوید به امام باقر (علیه السلام) عرض کردم از احوال صاحب الامر (علیه السلام) به من خبر بده ، فرمود : شبانگاه از بیمناکترین مردم می باشد ، لکن صبحگاه از ایمن ترین مردم می گردد ، برنامه کارش شبانه روز به وی وحی می شود . عرض کردم به او وحی می شود ؟ فرمود . وحی می شود ، اما وحی پیامبری نیست ، بلکه مانند وحیی است که به مریم دختر عمران و به مادر موسی و زنبور عسل نسبت داده شده است . ای ابا جارود ! قائم آل محمد (صل الله علیه و اله) ازمریم و مادر موسی و زنبور عسل نزد خدا گرامی تر است ). ۲۴

به هر حال ، از این قبیل احادیث استفاده می شود که بر وجود مقدس امام زمان وحی و الهام می شود ،لکن در عین حال ، فرق بین امام و پیغمبر محفوظ است . زیرا پیامبر مشرع است و احکام و قوانین شریعت به وی وحی می شود ، بر خلاف امام که احکام و قوانین به او وحی نمی شود و او نسبت به آنها حافظ است.

ثانیاً ممکن است گفته شود که پیامبر اکرم (صل الله علیه و اله) وقت ظهور را به وسیله ائمه اطهار (علیه السلام) به حضرت مهدی خبر داده است ولو به اینکه حدوث حوادث معینی را از علائم و قرائن فرا رسیدن ، وقت ظهور معرفی نموده و امام زمان در انتظار ظهور آن علائم است ؛ مثلاً پیامر فرمود : وقتی موقع ظهور فرا رسید خداوند شمشیر و پرچم آن جناب را به صدا در آورده ، می گوید : ای دوست خدا ! به پا خیز و دشمنان خدا را به قتل برسان .۲۵

یکی از شواهد احتمال دوم این است که روایاتی دلالت می کند بر اینکه برنامه و دستور العمل تمام امامان معصوم (علیه السلام) مهر کرده از جانب پروردگار عالم بر پیامبر اکرم (صل الله علیه و اله) نازل شده و پیامبر آن را به علی بن ابیطالب (علیه السلام) تحویل داد وعلی درموقع خلافت صحیفه خویش راگشود و بر طبق آن عمل کرد و بعداً آن را به امام حسن (علیه السلام) تحویل داد . به همین کیفیت ، نوبت به هر امامی که رسید مهر نامه خویش را گشوده و بر طبق آن عمل می کرد، اکنون نیز برنامه کار و دستور العمل امام زمان در دستش موجود است ). ۲۶

به هر حال ، ممکن است خداوند با الهام و وحی از طریق دوم حضرت را آگاه سازد ، این امر محالی نیست .

سرنوشت یهود و نصارا و سایر کفار در دولت حضرت مهدی چیست ؟ آیا یهود و نصارا که دارای دین آسمانی هستند نیز از میان برداشته می شوند ؟ یعنی در دولت حضرت مهدی جایی برای یهود و نصارا نیست ؟ یا اینکه آنان هستند ، لکن حاکمیت از آن اسلام ومسلمین است و آنها در پرتو حکومت اسلامی با پرداخت جزیه به زندگی شان ادامه می دهند ؟ و سرانجام ، سایر کفار از غیر اهل کتاب چه سرنوشتی دارند ؟

پاسخ:

نسبت به سایر کفار غیر از اهل کتاب یقیناً در آن دولت جایی برای ادامه زندگی نیست ، بلکه به آنها اسلام عرضه می شود ، هر کس پذیرفت نجات پیدا می کند و هر کس نپذیرفت کشته خواهد شد ، البته اغلب با درک حقانیت اسلام آنرا می پذیرند .

اما نسبت به یهود و نصارا، از آیات قرآنی استفاده می شود که آنها تا قیامت باقی هستند ، ولی احادیث و روایات دو دسته اند : از یک دسته استفاده می شود که آنان در دولت حضرت مهدی هستند ، ولی از لحاظ عقیده از عقاید شرک آلود دست بر می دارند و موحد خالص می شوند و از لحاظ زندگی سیاسی و اجتماعی با پرداخت جزیه و پذیرش قوانین و حاکمیت دولت اسلامی در پناه آن حکومت همانند سایر مسلمانها در امنیت و رفاه زندگی میکنند .

ولی از دسته دوم از روایات استفاده می شود که در دولت حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه) غیر از اسلام هیچ مذهب و ملتی حتی یهودیت و نصرانیت باقی نمی ماند و اهل کتاب نیز مانند سایر کفار از غیر اهل کتاب به آنها اسلام عرضه میشود که اگر نپذیرفتند کشته می شود . لذا در روی کره زمین کیشی جز اسلام و ملتی جز مسلمان وجود نخواهد داشت .

اینک در حد اختصار به آیات قرآنی و دو دسته از روایات اشاره می کنیم :

آیات :

از آیات استفاده می شود که یهود و نصارا تا قیامت باقی هستند و معلوم است که حکومت مهدی قبل از قیامت است ، پس آنان در زمان حکومت او نیز وجود دارند ، هر چند ممکن است در اقلیت باشند و صاحب اختیار و اقتدار نباشند ، بلکه همانند آنچه امروز در دولت اسلامی نیز یهود و نصارا در مملکت ما زندگی می کنند و در پناه دولت اسلامی جان و مال و عرض و ناموس آنان محفوظ است . درمقابل آنان نیز به تمام قوانین دولت اسلامی پا یبندند .

در آیه چهارده سوره مائده آمده است : ( و من الذین قالوا انا نصاری اخذنا میثاقهم فنسوا حظا مما ذکروا به فاغرینا بینهم العدواه والبغضاء الی یوم القیامه ؛ ما از کسانی که ادعای نصرانیت داشتند پیمان گرفتیم ، پس قسمتی از پندهای ما را فراموش نمودند ، ما هم دشمنی و کینه را تا قیامت در بینشان انداختیم ).

در آیه ۵۵ سوره آل عمران آمده است :  اذ قال الله یا عیسی انی متوفیک و رافعک الی و مطهرک من الذین کفروا و جاعل الذین اتبعوک فوق الذین کفروا الی یوم القیامه ؛ من تو را گرفته و به سوی خویش بر آرم و از کفار دورت نمایم و پیروانت را تا قیامت بالا دست ومسلط بر کفار گردانم .)

در آیه ۶۴سوره مائده آمده است : ( و قالت الیهود یدالله مغلوله …و القینا بینهم العدواه و البغضاء الی یوم القیامه ؛ یهودان گفتند : دست خدا بسته است …و تا قیامت در بینشان دشمنی و کینه انداختیم ).

از ظواهر آیات فوق استفاده می شود که یهود و نصارا و کیششان تا قیامت باقی خواهند ماند .

روایات :

دسته اول ، روایاتی هستند که از لحاظ مضمون ومحتوا هماهنگ با آیات فوق هستند و از آنها استفاده می شود که کیش یهود و نصارا تا قیامت باقی است از باب نمونه به بعضی از آنها اشاره می کنیم :

ابوبصیر می گوید : به امام صادق (علیه السلام) عرض کردم که : صاحب الامر با اهل ذمه، یهود و نصارا چه می کند ؟ فرمود : مانند پیامبر اکرم با آنان مصالحه می کند ، آنها هم با کمال ذلت جزیه می دهند ). ۲۷

امام باقر(علیه السلام) فرمود : صاحب الامر مهدی نامیده شد برای اینکه تورات و سایر کتابهای آسمانی را از غاری که در انطاکیه واقع شده استخراج مینماید و بین اهل تورات با تورات واهل انجیل با انجیل وبین اهل زبور با زبور و بین اهل قرآن با قرآن قضاوت خواهد کرد . ) ۲۸

از این نوع روایات استفاده می شود که یهود و نصارا در دولت حضرت مهدی نیز وجود دارند.

دسته دوم ، روایاتی هستند که دلالت دارند بر اینکه در عصر دولت حضرت مهدی جز مسلمان احدی روی زمین باقی نمی ماند . آن حضرت دین اسلام را بر یهود و نصارا عرضه می کند ، هر که پذیرفت نجات می یابد و هر که رد کرد ، کشته می شود .

ابن بکیر می گوید از حضرت ابوالحسن (علیه السلام) تفسیر آیه شریفه : و له اسلم من فی السموات و الارض طوعاً و کرهاً و الیه یرجعون ). را پرسیدم ؟ فرمود ک آیه مذکور در شأن قائم نازل شده است . وقتی آن جناب ظاهر شد دین اسلام بر یهود و نصارا و صائبین و کفار شرق و غرب عرضه می دارد ، پس هر کس با میل و اختیار اسلام بیاورد او را به نماز و زکاه و سایر واجبات امر می کند و هر کس از قبول اسلام سر باز زند ، گردنش را می زند تا اینکه در شرق و غرب زمین جز موحد و خدا پرست کسی باقی نماند ، این بکیر میگوید : عرض کردم فدایت شوم . مردم جهان زیادتر از آنند که کشته شوند ؟ فرمود : هر گاه خدا کاری را اراده کند زیاد را کم و کم را زیاد می‌گرداند .) ۲۹

حضرت ابو جعفر فرمود : خدا شرق و غرب جهان را برای صاحب الامر مفتوح می کند . آنقدر جنگ می کند تا اینکه جز دین محمد دینی باقی نماند ). ۳۰

روایات از این قبیل زیاد است که ما را همین دونمونه کافی است .

چنانکه ملاحظه کرده اید دسته ای از روایات مطابق قرآنند و دسته دیگر مخالف قرآن و دستور اسلامی بر اهل فن پوشیده نیست که درهنگام تعارض، روایات موافق قرآن مقدم بر روایات مخالف است . بنابر این ، یهود ونصارا در عصر دولت یار نیز هستند ، لکن حاکمیت از آن اسلام است و دولتهای باطل همه از بین می روند و اهل کتاب نیز از عقاید شرک آلود دست بر می دارند و موحد می گردند و بانگ توحید از همه جای کره زمین بلند است .۳۱

پی‌نوشت‌ها:

۲۰.عقدالدرر،ص۹۶.

۲۱.همان ، ص۹۸، فصل اول از باب چهارم.

۲۲.بحار ، ج ۵۲ ، ص ۲۰۷.

۲۳.اصول کافی ، ج۱، ص۲۷۱.

۲۴.بحار ، ج ۵۲، ص ۳۸۹.

۲۵.همان ، ص ۳۱۱

۲۶.اصول کافی ، ج۱ ، کتاب الحجه باب ان الائمه لم یفعلو شیئا و لا یفعلون الا بعهد من الله و امر منه ، حدیث ۲.

۲۷.بحار ، ج۵۲ ، ص۳۷۶و۳۸۱.

۲۸.غیبت نعمانی ، ص۱۲۵.

۲۹.بحار ، ج۵۲، ص۳۴۰.

۳۰.همان ، ص۳۹۰.

۳۱.همان ، ص۳۴۰.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *