خانه / مقالات / مهدویت / دوران غیبت و انتظار / انتظار و وظايف منتظران / زمینه سازی را رها کرده و به نشانه های ظهور چسبیده ایم

زمینه سازی را رها کرده و به نشانه های ظهور چسبیده ایم

زمینه سازی را رها کرده و به نشانه های ظهور چسبیده ایم

 

خبرگزاری شبستان: استاد حوزه علمیه قم با بیان این که مردم نشانه‌گرا و به دنبال نشانه‌ها و علائم ظهور هستند، گفت: ما باید رهیافت مردم را از نشانه‌گرایی به سمت زمنیه‌سازی برای ظهور تغییر دهیم، نگاه‌ها در جامعه باید به گونه ای حاکم شود که به دنبال نشانه نباشند بلکه مردم باید با عمل زمینه‌های ظهور را فراهم کنند .

 

حجت الاسلام و المسلمین یحیی جهانگیری سهروردی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، با اشاره به بعد بین‌المللی مهدویت، عنوان کرد: ما در عصری زندگی می‌کنیم که دو شاخص دارد، از جمله این که این عصر، عصر انتظار است، همچنین عصر انقلابی بودن است و دوره‌ای است که انقلاب اسلامی در آن رخ داده است.

 

برای تعجیل در ظهور امام زمان (عج) باید به انتظار ایستاد

 

مبلغ بین المللی حوزه اظهار داشت: یکی از مسائل مهم در این عصر این است که رسالت یک فرد منتظر انقلابی و یا یک انقلابی منتظر چیست؟ و یا به بیانی دیگر رسالت یک جوان متعهد شیعه در این دوران چیست؟

 

نویسنده کتاب «مصلحت در فقه» تصریح کرد: تصور ما شیعیان این است که انتظار به معنای نشستن است و برای ظهور امام عصر (عج) باید به انتظار نشست، در حالی که برای تعجیل در ظهور امام زمان (عج) باید به انتظار ایستاد.

 

حجت الاسلام و المسلمین جهانگیری سهروردی افزود:  در گذشته، انجمن حجتیه اعتقاد داشت که باید به انتظار نشست، در حالی که امام خمینی (ره) فرمودند که باید به انتظار ایستاد و حرکتی انجام داد تا منجی عالم بشریت (عج) ظهور کند، در اینجا نگاه انجمن حجتیه نگاه سلبی و منفی است در حالی که نگاه امام (ره) نگاه فعال و مثبت است.

 

رهیافت مردم را از نشانه‌گرایی به سمت زمنیه‌سازی برای ظهور تغییر دهیم

 

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: در روایات اسلامی، انتظار یک عمل و فعل معرفی شده است، به طوری که پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌فرماید: «افضل الأعمال، انتظار الفرج؛ بهترین اعمال، انتظار فرج است»؛ بنابراین انتظار فرج عمل است و فقط دعا و نشستن نیست.

 

وی بیان داشت: ما باید انتظار و معنای انتظار را برای جوانی که در جامعه حضور دارد، معرفی کنیم، ما باید رهیافت مردم به انتظار را تغییر دهیم، مردم می‌گویند که چه بشود امام زمان (عج) ظهور می‌کنند، در حالی که باید بگویند که چه بکنیم تا امام زمان (عج) ظهور کند.

 

حجت الاسلام و المسلمین جهانگیری سهروردی تأکید کرد: مردم نشانه‌گرا هستند و به دنبال نشانه‌ها و علائم ظهور هستند، بنابراین ما باید رهیافت خود را از نشانه گرایی به سمت زمنیه سازی برای ظهور تغییر دهیم، نگاه‌ها در جامعه باید به گونه ای حاکم شود که به دنبال نشانه نباشند بلکه مردم باید به پا شوند و زمینه‌های ظهور را فراهم کنند و با این نگاه می‌توان رسالت جوان عصر انقلابی را مشخص کنیم.

 

استقبال مردم جهان از معنویت‌های قلابی

 

پژوهشگر مطالعات اسلامی عنوان کرد: در پی انقلاب اسلامی ایران و با شکست نظریه‌های جهان مدرن و لیبرال، بشر گمگشته و تشنه معنویت شده است، تا جایی که از معنویت‌های قلابی نیز استقبال می‌کند.

 

وی با بیان این که امروز ادیان ساختگی در دنیا گسترش یافته است، گفت: ادیان ساختگی هر روز در دنیا رشد می‌کنند تا شکم بشر تشنه امروز را سیراب کنند، این که امروز داعش طرفدارانی پیدا کرده است، بخشی به خاطر نیازهای معنوی است که در دنیای غرب ایجاد شده است.

 

وهابیت نسخه قلابی از معنویت پیچیده است/فضای مجازی ابزاری مناسب برای معرفی معارف زلال مهدوی

 

حجت الاسلام و المسلمین جهانگیری سهروردی اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران در جهان نیاز شدیدی به معنویت ایجاد کرد، اما متأسفانه ما نتوانستیم معنویت اسلام را به جهانیان عرضه کنیم و حال آنکه وهابیت توانست یک نسخه قلابی از معنویت را برای مردم بپیچد.

 

این مبلغ بین المللی افزود: ما تشنگی معنویت را ایجاد کردیم و وهابیت نسخه را پیچید، بنابراین رسالت ما در معرفی معنویت به جهان سنگین است.

 

وی تصریح کرد: فضای مجازی یک وسیله و ابزار مناسب برای معرفی معارف زلال مهدوی است، شهر ما و شهروندان ما باید با معارف زلال مهدوی عجین باشند و نباید از فضای مهدوی بیرون بیاییم.

 

چگونه شاخص های حکومت مهدوی را در جامعه محقق کنیم

 

حجت الاسلام و المسلمین جهانگیری سهروردی تأکید کرد: اگر بخواهیم شاخص‌های حکومت مهدوی را در جامعه زمینه‌سازی کنیم، باید جامعه خود را به پیشرفت مجهز کنیم و در معارف امام زمانی باید پیشرفته ترین کشور دنیا باشیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در روایات اسلامی آمده است که در زمان امام عصر (عج) دنیا آنقدر سبز می‌شود که هیچ قسمتی از کره زمین، ویران و خرابه نمی ماند، یکی از رسالت‌های مردم ما این است که جامعه پیشرفته ای داشته باشند و یک جای ویران در کشور نباشد.

 

وی عنوان کرد: یک جامعه مهدوی نه تنها باید یک جامعه پیشرفته باشد، بلکه پیشرفت باید همراه با اخلاق و معنویت باشد؛ پیشرفت بدون اخلاق همان مشکلی است که در غرب وجود دارد، در روایات آمده است که در زمان ظهور امام زمان (عج)، آنچنان عدالت وجود دارد که هیچ کس گرسنه نمی خوابد و یک دختر جوان در امنیت کامل غرب را به شرق می‌پیماید.

 

حجت الاسلام و المسلمین جهانگیری سهروردی اظهار داشت: ما باید از همین الان دو مؤلفه بزرگ حکومت مهدوی یعنی پیشرفت همراه با عدالت و اخلاق را در جامعه خود محقق کنیم.

 

نویسنده کتاب «مصلحت در فقه» بیان کرد: ما نمی توانیم از مهدویت سخن بگوییم، اما از پیشرفت محروم باشیم، باید یک پایلوت و ماکت مهدوی را در ایران ایجاد کنیم.

 

هدایت و راهبری جشن‌های مردمی در نیمه شعبان توسط مسئولین فرهنگی و حوزه علمیه

 

وی با اشاره به این که امام خمینی (ره) فرمودند که انقلاب اسلامی زمینه ساز ظهور امام عصر (عج) است، گفت: مسئولین، رسانه‌ها و صدا و سیما باید مردم را به این سو دعوت کنند، مقام معظم رهبری (مد ظله) همواره ملت و دولت را با هم عنوان می‌کند، پیشرفت متعالی و برقراری عدالت و اخلاق در جامعه نیاز به خیزش همگانی دارد.

 

حجت الاسلام و المسلمین جهانگیری سهروردی عنوان کرد: مسلمانان و به ویژه شیعیان در نیمه شعبان مراسم و برنامه‌های متنوعی در محلات برگزار می‌کنند که ممکن است به دلیل ناآگاهی تبدیل به خرافه و ضد دین شود، برای دوری از آسیب و ایجاد خرافه در مراسم مذهبی، مسئولین فرهنگی و حوزه علمیه باید این مراسم را هدایت و راهبری کند.

 

تهیه و تنظیم: زهرا قربانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *