خانه / همه / دین و قران جدید حضرت مهدی(علیه السلام) چیست ؟

دین و قران جدید حضرت مهدی(علیه السلام) چیست ؟

دین و قران جدید حضرت مهدی(علیه السلام) چیست ؟

با مراجعه به مصادر حدیثی روشن می شود تعبیر دین جدید و قرآن جدید در روایات وجود ندارد بلکه تعبیراتی مشاهده می شود که ممکن است از مجموعه آنها چنین استنباط شود که حضرت دین جدید می آورد. تعبیراتی مانند “سلطان جدید، امر جدید، قضا جدید، سنه جدیده” البته در برخی احادیث تعبیر “کتاب جدید” مطرح شده است. در این زمینه علما و اندیشمندان بزرگوار ما مباحثی مطرح کرده اند که به پاره ای از آنها اشاره می شود:

الف. مطابق برخی روایات، بخشی از احکام به جهت نبودن شرایط آنها توسط معصومین بیان نشده است و فقط علم آنها نزد اهل بیت(علیهم السلام)باقی مانده است که در عصر ظهور بیان می شود.

ب. بخشی از احکام به جهت دور شدن مردم از حقایق دین، مهجور و فراموش می شود که در عصر ظهور زنده و احیا می شود.

ج. به علت برخی موانع، برخی از احکام به درستی اجرا نمی شود. عصر ظهور دوران اجرای کامل و صحیح احکام است.

د. در عصر ظهور به علت بالا رفتن سطح فکر و آمادگی و قابلیت بیشتر معارف دینی، حقایق و معرفت های دینی به صورت گسترده در اختیار مردم قرار می گیرد.

هـ. اسلوب و روشی که امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)در حکومت داری از آن استفاده می کند با روشهای رایج و شناخته شده در نزد مردم متفاوت است.

و. در طول تاریخ، به علت آن که امامت و مدیریت معصوم پذیرفته نشد و نا اهلان اختیار حکومت و برطرف کردن نیازهای فکری و دینی را به عهده گرفتند که نتیجه آن نیز غیبت امام معصوم(علیه السلام)را رقم زد، بدعتها و انحرافاتی در دین به وجود آمد که در پارهای از موارد از مسلمات و ضروریات دین شمرده شد. تلاش فقهای شیعه به علت مظلومیت و اقلیت آنان ره به جایی نبرد. در عصر ظهور بدعتها از بین میرود.

مجموعه عوامل یاد شده باعث می شود که دین در عصر ظهور برای مردم به صورت جدید به تصویر در آید نه این که دین جدید و قرآن جدید بیاید. امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)جانشین خاتم الانبیا است. خاتمیت پیامبر و دین اسلام از ضروریات تفکر اسلامی است که در جای خود اثبات شده است.

ناگفته نماند که در زمان ظهور قرآن منسوب به امام علی(علیه السلام)نیز ممکن است در اختیار مردم قرار گیرد. این قرآن از لحاظ متن و محتوا تفاوتی با قرآن فعلی ندارد بلکه شامل تفاسیر و شأن نزول و برخی نکات دیگر است که استفاده صحیح از قرآن را میسر می کند. ممکن است منظور از کتاب جدید، قرآنی باشد که منسوب به امام علی(علیه السلام)است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *