خانه / مقالات / مهدویت / مهدویت و مهدی شناسی / اوصاف و خصوصیات امام عصر(ع) امام خمینی(ره) می فرمایند:

اوصاف و خصوصیات امام عصر(ع) امام خمینی(ره) می فرمایند:

اوصاف و خصوصیات امام عصر(ع) امام خمینی(ره) می فرمایند:

ما مفتخریم که ائمه معصومین از علی بن ابیطالب گرفته تا منجی بشر، حضرت مهدی صاحب زمان ـ علیهم آلاف التحیات و السلام ـ که به قدرت خداوند قادر زنده و ناظر امور است، ائمه ما هستند.

صحیفه امام؛ ج ۲۱ ص ۳۹۶

همان طوری که رسول اکرم به حسب واقع حاکم بر جمیع موجودات است، حضرت مهدی همان طور حاکم بر جمیع موجودات است؛ آن خاتم رسل است و این خاتم ولایت، آن خاتم ولایت کلی بالاصاله است و این خاتم ولایت کلی به تبعیت است.

صحیفه امام؛ ج ۲۰، ص ۲۴۹

امام امت و عصاره ی خلقت، وارث نبوّت، ولی عصرـ عجّل الله تعالی فرجه الشّریف ـ[است].

صحیفه ی امام؛ ج ۹، ص ۲۴

من نمی توانم اسم رهبر روی ایشان بگذارم، بزرگتر از این است، نمی توانم بگویم که شخص اول است برای انیکه دومی در کار نیست، ایشان را نمی توانیم ما با هیچ تعبیری تعبیر کنیم الاّ همین که مهدی موعود است، آنی است که خدا ذخیره کرده است برای بشر.

صحیفه امام؛ ج ۱۲، ص ۴۸۲

حضرت خاتم الاوصیاء و مفخر الاولیاء حجت بن الحسن العسکری ـ ارواحنا لمقدمه الفداء ـ…بزرگ شخصیتی که برپا کننده ی عدالتی است که بعثت انبیاـ علیهم السلام ـ برای آن بود…ابرمردی که جهان را از شرّ ستمگران و دغلبازان تطهیر می نماید و زمین را پس از آنکه ظلم و جور آن را فراگرفته، پر از عدل و داد می نماید و مستکبران جهان را سرکوب و مستضعفان جهان را وارثان ارض می نماید.

چه مسعود و مبارک است روزی که جهان از دغلبازیها و فتنه انگیزیها پاک شود و حکومت عدل الهی بر سراسر گیتی گسترش یابد و منافقان و حیله گران از صحنه خارج شوند و پرچم عدالت و رحمت حق تعالی بر بسیط زمین افراشته گردد و تنها قانون عدل اسلامی بر بشریت حاکم شود و کاخهای ستم و کنگره های بیداد فرو ریزد و آن چه غایت بعثت انبیا ـ علیهم صلوات الله ـ و حامیان اولیا ـ علیهم السلام ـ بوده، تحقق یابد و برکات حق تعالی بر زمین نازل شود و قلمهای ننگین و زبانهای نفاق افکن شکسته و بریده شود و سلطان حق تعالی بر عالم پرتوافکن گردد و شیاطین و شیطان صفتان به انزوا گرایند.

صحیفه امام؛ ج ۱۴، ص ۴۷۲

قضیه ی غیبت حضرت صاحب، قضیه ی مهمی است که به ما مسائلی می فهماند، من جمله اینکه برای یک همچو کار بزرگی که در تمام دنیا عدالت به معنای واقعی اجرا بشود، در تمام بشر نبوده کسی که الاّ مهدی موعود ـ سلام الله علیه ـ خدای تبارک و تعالی او را ذخیره کرده است برای بشر.

…در زمان ظهور مهدی موعود ـ سلام الله علیه ـ خداوند ذخیره کرده است او را از باب اینکه هیچ کس در اولین و آخرین، این قدرت برایش نبوده است و فقط برای حضرت مهدی موعود بوده است که تمام عالم را، عدالت را در تمام عالم گسترش بدهد، و آن چیزی که انبیا موفق نشدند به آن با اینکه برای آن خدمت آمده بودند، خدای تبارک و تعالی ایشان را ذخیره کرده است که همان معنایی که همه انبیا آرزو داشتند؛ لکن موانع اسباب این شد که نتوانستند اجرا بکنند، و همه ی اولیا آرزو داشتند و موفق نشدند که اجرا بکنند، به دست این بزرگوار اجرا بشود.

….وقتی که ایشان ظهور کنند إن شاءالله (خداوند تعجیل کند در ظهور او) تمام بشر را از انحطاط بیرون می آورد، تمام کجیها را راست می کند.

(یَملأُ الأرض عَدلاً بَعد ما مُلئت جوراً) (۱) همچو نیست که این عدالت همانکه ماها از آن می فهمیم که نه یک حکومت عادلی باشد که دیگر جور نکند آن، این هست اما خیر، بالاتر از این معناست. معنی (یملأ الارض عدلاً بعد ما مُلئت جوراً) الآن زمین و بعد از این، از این هم بدتر شاید بشود، پر از جور است، تمام نفوسی که هستند انحرافات در آنها هست حتی نفوس اشخاص کامل هم در آن انحرافاتی هست ولو خودش نداند. در اخلاقها انحراف هست، در عقاید انحراف هست، در اعمال انحراف هست و در کارهایی هم که بشر می کند انحرافش معلوم است، و ایشان مأمورند برای اینکه تمام این کجیها را مستقیم کنند و تمام این انحرافات را برگردانند به اعتدال که واقعاً صدق بکند (یملأ الارض عدلاً بعد ما مُلئت جوراً).

صحیفه امام؛ ج ۱۲،ص ۴۸۱

ما امید این را داریم که یک قدرت اسلامی، قدرت عدل، قدرتی که در پناه عدل باشد، نه در پناه سرنیزه… یک همچو قدرتی پیدا بشود و تمام بشر با هم باشند.به ما این وعده را داده اند که در یک وقتی که امام زمان ـ سلام الله علیه ـ ظهور کند ـ این ـ اختلافات از بین می رود و همه برادروار با هم هستند، دیگر زورمند و زورکشی در کار نیست.

صحیفه امام ؛ ج ۱۱، ص ۲۹۸

ببینید تحت مراقبت هستید، نامه ی اعمال ما می رود پیش امام زمان ـ سلام الله علیه ـ هفته ای دو دفعه (به حسب روایت)… (۲) نکند که خدای نخواسته از من و شما و سایر دوستان امام زمان ـ سلام الله علیه ـ یک وقت چیزی صادر بشود که موجب افسردگی امام زمان ـ سلام الله علیه ـ باشد.

صحیفه امام؛ ج ۸، ص ۳۹۱

ابراهیم خلیل در اول زمان و حبیب خدا و فرزند عزیزش، مهدی موعود-روحی فداه -در آخر زمان از کعبه ندای توحید سردادند و می دهند… مهدی منتظر در لسان ادیان و به اتفاق مسلمین از کعبه ندا سرمی دهد و بشریت را به توحید می خواند.

صحیفه امام؛ ج ۱۸ ص ۸۷

پی‌نوشت‌ها:

۱-(زمین را پر از عدل می کند، پس از آنکه از ستم و ظلم لبریز شده بود)؛ اصول کافی؛ ج۱، ص ۵۲۵، (کتاب الحجه)، (باب ما جاء فی اثنی عشر و النص علیهم)، ح ۱ (با این مضمون:یملأها عدلاً کما ملئت جوراً).

۲-عنی النبی (ص): (تعرض اعمال الناس فی کل جمعه مرتین یوم الاثنین و یوم الخمسین…)؛ بحارالانوار ج ۷۴، ص ۲۳۶، ح ۳۷، باب ۱۵.

منبع: صحیفه امام خمینی(ره)

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *