خانه / همه / امام زمان اکنون در کجا زندگى مى‏کند؟ آیا با توجه به فقراتى از دعاى ندبه، مى‏توان گفت که جایگاه ایشان کوه رضوى یا ذى طوى است؟

امام زمان اکنون در کجا زندگى مى‏کند؟ آیا با توجه به فقراتى از دعاى ندبه، مى‏توان گفت که جایگاه ایشان کوه رضوى یا ذى طوى است؟

امام زمان اکنون در کجا زندگى مى‏کند؟ آیا با توجه به فقراتى از دعاى ندبه، مى‏توان گفت که جایگاه ایشان کوه رضوى یا ذى طوى است؟

آیت الله صافى گلپایگانى درباره‏ى بخش اول سؤال مى‏فرماید:

اصولا باید توجه داشت که اگر در موضوع غیبت، این گونه نقاط مکتوم بماند، شک و شبهه‏اى ایجاد نمى‏کند؛ چنان که روشن شدن آن نیز در ثبوت و اثبات اصل غیبت مداخله‏اى ندارد وقتى غیبت شخص امام (عج) و مخفى بودن ایشان معقول و منطقى است، مخفى بودن این خصوصیات به طریق اولى معقول و منطقى خواهد بود جهل به این گونه امور، دلیل بر هیچ مطلبى نمى‏شود با این حال، براى این که پاسخ مختصرى به این پرسش داده شود، عرض مى‏کنیم: بر حسب آنچه از بعضى از احادیث و حکایات معتبر استفاده مى‏شود، امام(عج)در غیبت کبرى در مکان خاص و شهر معینى استقرار دائم ندارند؛ بلکه براى انجام وظایف و تکالیفى به مسافرت و سیر و حرکت و انتقال از مکانى به مکان دیگر مى‏پردازند

 ( آیت الله صافى گلپایگانى) پاسخ به ده پرسش، صص ۲۷ – ۲۸)

به عنوان شاهدى بر این مدعا مى‏توان به دو توقیعى اشاره کرد که از امام زمان(عج) خطاب به شیخ مفید نوشته شده است) در توقیع اول ضمن مباحث مختلف، اشاره شده است: )ما در عین حال که در مکانى به دور از خانه‏هاى ظالمین بر حسب آنچه خداوند تعالى تا زمانى که حکومت دنیا در دست فاسقین باشد، به مصلحت ما دیده است – سکونت داریم – اما به کارهاى شما عالمیم و ذره‏اى از اخبار شما از ما فروگذار نمى‏شود

 ( الاحتجاج )طبرسى(، ج ۲، ص ۳۱۹؛ به نقل از کلمه الامام المهدى، ج ۱، ص ۱۹۰

این فقره به خوبى نشان مى‏دهد که ایشان در محل‏هایى سکونت مى‏گزینند که از خانه‏هاى ظالمین دور باشد این مطلب در توقیع دوم صریح‏تر آمده است که در آن مى‏فرماید: و ما شاهد و ناظر مناجات تو بودیم در حالى که در جایگاهمان در قله‏ى کوهى در محلى ناشناخته ساکنیم و اخیرا به خاطر افرادى بى‏ایمان به ناچار از منطقه‏اى پر درخت به این جا آمده‏ایم و به زودى از این جا به دشتى هموار که چندان از آبادى‏ها دور نباشد، فرود خواهیم آمد

 ( الاحتجاج، ج ۲، ص ۳۲۴؛ به نقل از کلمه الامام المهدى، ج ۱، ص ۱۹۶ – ۸)))) فقد کنا نظرنا مناجاتک))) الان من مستقر لنا ینصب فى شمراخ من بهماء صرنا الیه آنفا من غمالیل ألجأنا الیه السباریت من الایمان و یوشک أن یکون هبوطنا الى صحصح من غیر بعد من الدهر و لا تطاول من الزمان)

بعید نیست که اقامتگاه اصلى ایشان و یا اماکنى که بیش‏تر آمد و شدشان در آن جاهاست، مکه‏ى معظمه و مدینه‏ى منوره و عتبات مقدسه باشد)

اما درباره‏ى این که حضرت امام زمان(عج)با کوه رضوى و ذى طوى چه ارتباطى دارند که در دعاى ندبه آمده است: لیت شعرى أین استقرت بک النوى؟ بل أى أرض تقلک أو ثرى؟ أبرضوى أو غیرها أم ذى طوى؟( آیت الله صافى گلپایگانى بحث مفصلى دارد که خلاصه‏اش این است:

اولا: این دو مکان بر حسب کتب معاجم و تواریخ، از اماکن مقدس مى‏باشند و محتمل است که حضرت صاحب الامر(عج)برخى از اوقات شریف خود را در این دو مکان به عبادت و خلوت گذرانده باشند) این جمله هیچ دلالتى ندارد بر این که این دو مکان یا یکى از آن‏ها، اقامتگاه اصلى و دائمى ایشان باشد)

ثانیا: این استفهام‏ها، استفهام حقیقى نیست؛ بلکه به انگیزه‏ى بیان سوز هجران و اظهار تأسف از فراق و حرمان از فیض حضور و تأخیر عصر ظهور گفته شده است)

ثالثا: برخى از عبارات خود این دعاى شریف نیز دلالت دارد بر این که ایشان در بین مردم هستند و از میان مردم خارج و جدا نیستند؛ مثل این فقره که: )بنفسى أنت من مغیب لم یخل منا، بنفسى أنت من نازح لم ینزح )ما نزح( عنا( ( همان: جانم به فدایت، تو همان ناپیدایى هستى که بیرون از ما نیستى) جانم به فدایت، تو همان کنار رفته‏اى هستى که از ما به کنار نیستى) لذا به هیچ وجه این عبارات، جایگاه دائمى براى ایشان مشخص نمى‏کند (آیت الله صافى گلپایگانى، فروغ ولایت در دعاى ندبه، صص ۳۵ – ۴۶) لازم به ذکر است، با توجه به این که فرقه‏ى کیسانیه معتقدند محمد بن حنفیه پسر امام على (ع) همان مهدى موعود است و او در کوه رضوى غیبت کرده است و در همان جا سکونت دارد، برخى این توهم برایشان پیدا شده است که با توجه به این فقرات مورد بحث أبرضوى اوچه بسا این دعاى ندبه، ساخته و پرداخته همین فرقه‏ى کیسانیه باشد )آیت الله صافى گلپایگانى( در این کتاب مفصلا به این شبهه پاسخ مى‏دهد و علاوه بر ادله‏ى فوق، از جمله دلایلى که در رفع این توهم آمده، این فقره‏ى دعاست که: )أین الحسن؟ أین الحسین؟ أین أبناء الحسین؟ صالح بعد صالح و صادق بعد صادق( و مى‏دانیم که کیسانیه، امامت را بعد از امام حسین (ع) در محمد حنفیه تمام شده مى داند و به امامت فرزندان امام حسین (ع) معتقد نیست باز عبارت و ابن فاطمه الکبرى به خوبى نشان مى‏دهد که در این دعا، مهدى از اولاد حضرت فاطمه(س)دانسته شده، در حالى که محمد حنفیه از اولاد حضرت فاطمه (س) نبوده است

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *