اقدامات اولیه امام زمان(عج) هنگام ظهور
خونریزیها:
بنابراین، اگر از این احادیث چنین برداشت شودکه حتی این نیز خلاف عدالت اسلامی میباشد. اینها در حقیقت از ناشی عناد، تعصّب و کجاندیشی خود آنها است که با حضرت مخالفت نمودهاند و خود مقصّرمیباشند.
کسانی که بعد از اتمام حجّت و اعلام تمامی آثار و نشانههای الهی که اثر عملی آن عافیّت، عدالت و آسایش است، باز هم سر از رهبری و اطاعت باز بزند، بدیهی است که در کمال عناد بوده و مانع از اجرای فرامین الهی و بر هم زدن آسایش دیگران میباشد.
⇜ از بین بردن اینگونه انسانها، علاوه بر بیان روایات، در نزد عقلایی که عقل سلیم داشته باشند خلاف عدالت اسلامی نخواهد بود. و از طرفی، این عدّه انسانها محدود بوده که در روایات به آن اشاره شده است.
و همچنین، کار امام معصوم ـ ع ـ 〖کار حکیمانه〗است. و برای رفع مانع از اجرای حکومت عدل الهی، خلاف عدل و عدالت اسلامی نخواهد بود.
امام صادق ـ ع ـ میفرماید: (وای بر کسی که با قائم ما بنای مخالفت گذارد.)
[ شیخ صدوق، علل الشرائع، ص ۱۵]پس، بنای حکومت حضرت مهدی(عج)بنای رحمت و اظهار عدالت است.
❗️اگر کسی مخالفت کند، در حقیقت مخالفت با دستور 〖خداوند〗است. و حضرت مهدی(عج) مجری و حاکم خدایند.
ویرانی مساجد
تخریب مساجد در مسیر جاده و مشرف:
ابوبصیر میگوید: امام باقر ـ ع ـ فرمود: هنگامی که قائم ما قیام کند، چهار مسجد را در کوفه ویران میسازد. و همچنین مسجدی که مشرف بر دیگران باشد نمیگذارد. مگر اینکه حالت اشراف آنرا برداشته و با حالت سادگی میگذارد. و دیگر مسجدی که در مسیر جادهها قرار گیرد از بین میبرد.
[ شیخ مفید، محمد بن محمد بن نعمان، ارشاد، ص۳۶۵.]بنابراین ما نمونههائی از روایاتی که بیان گردید و بسیاری از روایاتی که در این رابطه ملاحظه شده است که البته هیچ کدام حکایت از ویران کردن بسیاری از مساجد ندارد.
همچنین در روایاتی که اشاره به خراب کردن مساجد دارد
اولاً، مراد از این خرابی نابود کردن نیست.
دیگر آنکه، در برخی روایات علت خراب کردن مساجد نیزتوضیح داده شده است《که اصلاح قبله آن است و یا حالت اشرافی و تزیین دارد. وحالت اشرافی آنرا برداشته و به حالت سادگی میگذارد》
❗️بنابراین چنین نیست که حضرت مساجد زیادی را خراب کند، و اگر تعداد محدودی را خراب میکند بخاطر مصالحی است.[ مجلسی، محمدباقر، مهدی موعود، ص ۹۴۱، ترجمه علی دوانی.]
مقابله باعالمان دین نما:
نقش علما در هدایت جامعه بشری درطول تاریخ، چهره ظلم و ستم را سیاه و دین و دینداری را درخشان نمودهاند، در هر روزگاری که پردههای سیاهی و جهل، سایه خود را بر جوامع بشری گسترانده است، دانشمندان و علما دینی بودهاند که با مسؤولیت خود اندیشههای فساد و تباهی را از دامن مردم بخوبی پاک کردهاند.
آنچه که از روایات فهمیده میشود، در آخرالزمان نیز نقش علما در هدایت جوامع بشری بخوبی مشهود است.
امام هادی ـ ع ـ میفرماید: 〖اگر در دوران غیبت قائم آل محمد(عج) دانشمندان نبودند که مردم را به سوی او هدایت کنند و با حجتهای الهی از دینش دفاع نمایند، کسی در دین خدا پابرجا نمیماند. و همه مرتد میشدند. ولی آنان همانند ناخدای کشتی، سکان کشتی رانگاه میدارد. و آنان نزد خدا، والاترین انسانها هستند〗[فیض کاشانی، ملامحس، محجه البیضا، ج۱، ص ۳۲]
یا اینکه حضرت مهدی (عج) در اوائل غیبت کبری توقیعی بر این مضمون صادر فرمود:
《 بعد از این، بهراویانحدیث ما 『فقهای عادل』 مراجعه نمائید، آنها حجت من بر شما و من حجت بر آنها هستم》[مجلسی، بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۸۱]
و آنچه که نمونه از روایات درباره نقش علما در طول تاریخ وخصوصاً در آخرالزمان اشاره شد.
و یا اینکه حضرت مهدی(عج) آنها را حجت خود یاد میکند.
بدیهی است که علما حقیقتاً کسانی هستند که مردم را به سوی حقیقت هدایت و راهنمائی نموده و مهدی(عج) و قیام و آرمان آن حضرت را به آنان معرفی میکنند.
✠ و اگر در حدیث آمده که اگر کسی امام خود را نشناسد و به آن حال از دنیا برود، به مرگ جاهلی این دنیا رفته است. و این نقش علما است که مردم را از مرگ جاهلی نجات داده و امام وحجت خدا را بر آنها معرفی نموده تا با معرفت کامل از دنیا برود و…
↺ بنابراین، اگر احادیثی همانند اینگونه حدیث مشاهده شده است که گفته است: حضرت مهدی(عج) بعد از ظهور رهسپارکوفه میگردد و در آنجا عدّهای، با سلاح در برابر حضرت میایستد و میگوید:
〖ای فرزند فاطمه از همان راهی که آمدی برگرد، ما بتو نیازی نداریم〗
در حالی که همه، قاریان قرآن و دانشمندان دینی هستند که پیشانی آنها از عبادت پینه بستهاند و…
و امام ـ علیهالسلام ـ شمشیرکشیده همه را از دم تیغ میگذارند.[ طبری، ابوجعفر محمد، دلائل الامه، ص ۲۴۱.]
همه ناظربه کسانی است که اندوخته های علمی ودانش خود راوسیله رسیدن به دنیا قرارداده اند نه علمای راستین
بنابراین، واژه علما ⇦ تنها بر علمای شیعه صدق نمیکند. چه بسا عالمان وهّابی و سنّی باشند.
چنانکه در عصر حاضر با تمام و کمال دیده میشود که علما وهّابی و سنّی، با استدلال به آیات قرآن و تفسیر و تأویل نادرست به آن مذهبی که برگرفته از قرآن و اندیشه اهلبیت ـ علیهمالسلام ـ است، احتجاج و استدلال نموده و حقانیت این مذهب را منکر میشود. چه رسد به اینکه، در زمان حضور باشد.
✠ ابوحنیفه و مالک، که از رؤسای مذهب اهلسنتاند، هر دو از شاگردان امام جعفر صادق ـ ع ـ هستند. در برابر مذهب امام صادق ـ علیهالسلام ـ تشکیل مذهب دادند و…
مقابله امام با دشمنان
براساس حکم عقل و تعالیم انسانساز اسلام کشتن منحرفان و معاندان تنها پس از عرضه اسلام و تمام شدن حجت بر آنها جایز خواهد بود. و تا زمانی که اسلام بر آنها عرضه نشده و حقانیت اسلام و امام مهدی ـ علیه السلام ـ برایشان آشکار نشده است، کشتن آنها برخلاف حکم عقل و اصول دین اسلام خواهد بود.
❖ اصولاً اصل اولیه اسلام در مواجهه با دیگران تلاش برای هدایت آنهاست و جنگ و درگیری نیز به خاطر اصلاح آدمیان است.
امام علی ـ ع ـ در این باره میفرماید:
پیامبر مرا به سوی یمن فرستاد و به من فرمود: ای علی با هیچ کس جنگ مکن مگر پس از آنکه او را به اسلام دعوت کنی. به خدا سوگند اگر خداوند به دست تو یک نفر را هدایت کند برای تو از آنچه خورشید بر آن طلوع و غروب می کند بهتر است.[ وسائل الشیعه، ج ۱۱، ص ۳۰.]
در ابتدا تمام همّت امام مهدی ـ ع ـ صرف اصلاح و هدایت انسانها خواهد شد و جنگ و قتل منحصر در مواردی خواهد بود که امیدی به اصلاح نمی رود.
امام صادق ـ ع ـ در این باره فرمودهاند:
〖امام مهدی ـ علیه السلام ـ و سپاهیانش〗بر پیروان هیچ دینی وارد نمیشوند مگر اینکه آنها را به خداوند، اسلام و اقرار به نبوت حضرت محمد -ص- دعوت میکنند.[ علی کورانی، معجم احادیث الامام المهدی، ج ۴،ص ۶۱.]
و امام کاظم (ع) در حدیث دیگری فرمودهاند:
… چون بر یهود، نصاری، صائبین، ملحدان، مرتدان و کفار شرق و غرب عالم خروج کند اسلام را بر آنها عرضه میکند.[ همان، ج ۵، ص ۶۰]
همچنانکه ملاحظه میشود براساس این روایات رویارویی امام مهدی ـ علیه السلام ـ با منکران و معاندان تنها پس از عرضه اسلام، دعوت به حقیقت و تمام شدن حجت از یک سو و اصرار ورزیدن آنها بر لجاجت و عنادشان از سوی دیگر خواهد بود.
اهتمام حضرت بر هدایت انسانها به اندازه ای زیاد است که آن حضرت برای ارشاد مردم از تمام ابزارها استفاده خواهد کرد.
امام صادق ـ ع ـ در این باره فرمودهاند:
هیچ معجزهای از معجزات انبیاء و اوصیا نیست مگر اینکه به جهت تمام شدن حجّت بر دشمنان خداوند مانند آن را بدست قائم ماـ ع ـ ظاهر خواهد کرد.[ لطف الله صافی، منتخب الاثر، ص۳۸۷]
و همانطور که گذشت دشمنان حضرت (که حضرت با آنها خواهد جنگید و آنها را به قتل خواهد رساند) کسانی خواهند بود که پس از آشکار شدن حقیقت و تمام شدن حجت باز بر گمراهی خود تعصب بورزند و از اطاعت حضرت سرپیچی کنند.
▣ وقتی حضرت مهدی (عج) ظاهر شد و حقایق اسلام را به مردم جهان عرضه داشت و برنامه انقلابی و اصلاحی اسلام را به گوش آنان رسانید، بسیاری از مردم اسلام را قبول میکنند زیرا استعداد مردم برای درک حقایق به حد کمال رسیده است.
⇦ و از طرفی معجزاتی را به دست امام عصر (عج) مشاهده میکند و اوضاع عمومی جهان را غیرعادی و فوق العاده مییابند و اعلام رهبر انقلاب جهانی به گوششان میرسد.
این اوضاع سبب میشود که مردم جهان فوج فوج به دست مهدی (عج) اسلام اختیار نمایند.
حضرت باقر ـ ع ـ فرمود:
《 وقتی قائم ما قیام نمود خدا دست لطفش را بر سر بندگان مینهد و حواسشان را جمع و غفولشان را کامل میگرداند 》
و به تعبیر برخی از روایات اسلام در هر خانه، کوخ و چادری رخنه میکند؛ چنان که سرما و گرما در آن نفود مینماید و همان طور که نفوذ سرما و گرما اختیاری نیست، اسلام نیز در این روزگار به همه جا و با وجود مخالفت قلبی برخی از آنان رخنه کرده و آنان را تحت تأثیر قرار میدهد.[ ابراهیم امینی، دادگستر جهان، ص ۳۱۵.]
گفتنی است هر چه هم سطح افکار بشر ترقی کند و افراد صالح و خیرخواه زیاد گردند، و اتمام حجت به نحو احسن صورت گیرد افراد ستمگر و خودسری در بین بشر وجود خواهند داشت که طبعاً با حق و دادگری دشمن بوده و برای دفاع از منافع شخصی خود در مقابل مهدی موعود قیام خواهند نمود و برای سرکوبی این جمعیت جز جنگ و خونریزی چارهای نیست.
⇐ از این جهت احادیث اهل بیت، جنگ و خونریزی را حتمی دانستهاند و این مخالفتها از باب فقدان حجت و گم کردن حقیقت نیست بلکه از باب عناد و سرکشی است.[ چشم اندازی به حکومت مهدی (عج)، نجم الدین طبسی، ص ۱۸۱.]
☜ بنا براین حضرت قائم (عج) همانند دیگر ائمه ـ علیهم السّلام ـ نخست به موعظه و ارشاد میپردازد و در صورت لزوم دست به شمشیر میشوند زیراهمه امامان معصوم عاشق حقیقت و راهنمای حقند.
◈ از نثار کردن مهر و محبت به توده مردم دریغ نکردهاند و رشد روز افزون و ترقی و تکامل بشر سرلوحه دعوتشان بوده است.
و اگر امام حسن ـ ع ـ قرار داد صلح را امضاء میکند، ولی امام حسین ـ ع ـ قیام میکند و یزیدیان را رسوا میکند، این تفاوت روشها به خاطر تفاوت شرایط زمان، مخاطبان و حاکمان عصر امامان است وگرنه اگر امام حسن ـ ع ـ همان موقعیت امام حسین ـ ع ـ را میداشت حتماً عاشورایی میاندیشید و حسینی عمل میکرد.
حال در عصر امام عصر (عج) مردم از اطلاعات و معرفت بیشتری نسبت به سایر امتهای قبل بهرهمند میگردند و حق و راه حق برایشان آفتابی میشود و امام زمان (عج) هم بر طبق واقع حکم میکند، روش حضرت قائم (عج) نیز به تبع این تغییرها با سیره سایر امامان تفاوت پیدا میکند.
آری! وقتی احدی یافت نمیشود که به موعظه نیازمند باشد و صالحات با بینشی عمیق و حججی تام طریق حجت (عج) را انتخاب کردهاند و طاغیان با اطلاع کافی از پذیرش حق سر باز میزنند و به کارشکنی میپردازند آیا راهی غیر از دست به شمشیر شدن باقی میماند؟
? امام صادق ـ ع ـ فرمود:
〖علم و دانش از شهر قم به تمام بلاد شرق و غرب پخش میشود و حجت بر جهانیان تمام میگردد، به طوری که در تمام زمین فردی پیدا نمیشود که علم دین به گوشش نرسیده باشد. بعد از آن، قائم ما ظهور میکند و اسباب عذاب و غضب خدا مهیا میگردد، زیرا خدا موقعی از بندگانش انتقام میگیرد که حجت او را انکار نمایند〗[بحار الانوار، ج ۶۰، ص ۲۱۳]
زراره از امام صادق ـ ع ـ پرسید آیا روش و سیاست حضرت قائم (عج) همانند روش پیامبر ـ ص ـ خواهد بود؟
▣ امام ـ ع ـ فرمود: هرگز، هرگز پیامبر ـ ص ـ با ملایمت و نرمی و مهربانی رفتار میکرد تا دلها را به دست آورد و مردم با آن حضرت الفت گیرند ولی حضرت قائم (عج) سیاست قتل را در پیش میگیرد و طبق دستوری که دارد رفتار میکند و توبه کسی را نمیپذیرد. پس وای بر کسی که با او مخالفت کند.[ الغیبه، لغمانی، ص ۲۳۶؛ بحار، ج ۵۲، ص ۳۵۳.]