خانه / همه / آیا پس از ظهور و تشکیل حکومت امام زمان«عج»، امکان گناه کردن وجود دارد؟ نقش اختیار انسان چه می شود؟

آیا پس از ظهور و تشکیل حکومت امام زمان«عج»، امکان گناه کردن وجود دارد؟ نقش اختیار انسان چه می شود؟

آیا پس از ظهور و تشکیل حکومت امام زمان«عج»، امکان گناه کردن وجود دارد؟  نقش اختیار انسان چه می شود؟

 

بعد از ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه، مانند قبل از ظهور اختیار باقی است و برای انسان امکان گناه کردن می باشد و این مطلبی است مسلم از نظر ادله عقلی و نقلی؛

 

ادله عقلی:

 

انسان موجودی است که ذاتا مختار در افعالش می باشد که یک امر وجدانی است که اگر انسان در خود تأمل کند این مطلب را درک می کند.

 

یکی از اصول دین ما معاد است که ما معتقدیم قیامت برای تمام افراد از اول هستی تا به آخر حتی برای پیامبران و ائمه(ع) ثابت است و هیچ استثنائی در بین نیست و روشن است که مسئله قیامت و ثواب و عقاب فرع صحت تکلیف است و تکلیف متفرع بر اختیار است.

 

خداوند نسبت به بندگان خود رحیم تر از آن است که آنان را به گناه مجبور سازد و سپس آنان را کیفر دهد.

پس اگر معاد برای همه هست باید اختیار هم برای همه باشد.

 

ادله ی نقلی:

 

خطابات در قرآن کریم یا با لفظ ناس (مردم) است مانند «یا ایها الناس» و یا با مؤمنین مانند «یا ایها الذین آمنوا» و لفظ ناس شامل تمام افراد می شود و هیچ دلیلی هم بر تخصص نداریم.

 

و نسبت به خطاب «الذین آمنوا» یا افراد و انسانهای پس از ظهور ایمان می آوردند که مشمول این خطابات و تکالیف هستند و یا ایمان نمی آورند که باز هم نشانگر اختیار و امکان گناه برای آنان است و هیچ دلیلی بر تخصیص و خروج آن افراد از تحت این خطابات نداریم.

 

ساستاد عبادی

 

 

بعد از ظهور حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه، مانند قبل از ظهور اختیار باقی است و برای انسان امکان گناه کردن می باشد و این مطلبی است مسلم از نظر ادله عقلی و نقلی؛

 

ادله عقلی:

 

انسان موجودی است که ذاتا مختار در افعالش می باشد که یک امر وجدانی است که اگر انسان در خود تأمل کند این مطلب را درک می کند.

 

یکی از اصول دین ما معاد است که ما معتقدیم قیامت برای تمام افراد از اول هستی تا به آخر حتی برای پیامبران و ائمه(ع) ثابت است و هیچ استثنائی در بین نیست و روشن است که مسئله قیامت و ثواب و عقاب فرع صحت تکلیف است و تکلیف متفرع بر اختیار است.

 

خداوند نسبت به بندگان خود رحیم تر از آن است که آنان را به گناه مجبور سازد و سپس آنان را کیفر دهد.

پس اگر معاد برای همه هست باید اختیار هم برای همه باشد.

 

ادله ی نقلی:

 

خطابات در قرآن کریم یا با لفظ ناس (مردم) است مانند «یا ایها الناس» و یا با مؤمنین مانند «یا ایها الذین آمنوا» و لفظ ناس شامل تمام افراد می شود و هیچ دلیلی هم بر تخصص نداریم.

 

و نسبت به خطاب «الذین آمنوا» یا افراد و انسانهای پس از ظهور ایمان می آوردند که مشمول این خطابات و تکالیف هستند و یا ایمان نمی آورند که باز هم نشانگر اختیار و امکان گناه برای آنان است و هیچ دلیلی بر تخصیص و خروج آن افراد از تحت این خطابات نداریم.

 

ساستاد عبادی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *