خانه / همه / آیا حضرت صاحب الامر علیه السلام همسر دارند

آیا حضرت صاحب الامر علیه السلام همسر دارند

آیا حضرت صاحب الامر علیه السلام همسر دارند و صاحب عائله و فرزند مى‏باشند. اگر دارند کجا اقامت دارند و آیا آنها شناخته شده‏اند یا بطور ناشناس زندگى مى‏کنند و کسى آنها را نمى‏شناسد؟

باید متذکر بود که جواب این پرسش،در هاله قدس غیبت امام علیه السلام قرار دارد و خفاء امر امام علیه السلام که یکى از نشانه‏ها و خصایص آن حضرت است،در پاسخ این سؤال نیز اثر مى‏گذارد،لذا بطور تحقیق و یقین نمى‏توان به آن پاسخ داد،چون در این زمینه احادیث و روایات اطمینان بخشى در دست نداریم، ،و اگر در عصر ائمه علیهم السلام و در وقت صدور سایر روایات،این گونه پرسش‏ها مطرح شده باشد،شاید بعضى از روات احادیث،براى این که در جوهر مطلب دخالت نداشته‏اند،به حفظ و ضبط احادیث آن همت نگماشته‏اند.

بعضى از روایاتى هم که در دسترس است‏با چشم پوشى از وضع سند و متون آنها،یا از جهت اختلاف نسخه یا غرابت متن،ضعف دارند.مانند روایت‏شیخ الطائفه (شیخ طوسى قدس سره) در کتاب‏(غیبت‏)از(مفضل بن عمر)از حضرت صادق علیه السلام روایت کرده که اگر چه این جمله آن:

(لا یطلع على موضعه احد من ولده و لا غیره‏) (۱) (بر مکان ایشان هیچ کس،حتى فرزندى از فرزندانش اطلاع ندارد).

که با قطع نظر از مناقشه بعضى در آن،بر وجود فرزند براى آن حضرت دلالت دارد.اما(غیبت نعمانى‏)این جمله را چنین روایت کرده است:

(لا یطلع على موضعه احد من ولى و لا غیره‏) (۲) (از مکان ایشان هیچ کس حتى دوستدارانشان نیز خبر ندارند).

با وجود این اختلاف،استناد به نقل‏(غیبت‏شیخ‏)اطمینان بخش نیست،بلکه نقل‏(غیبت نعمانى‏)از برخى جهات،مانند علو سند و لفظ حدیث،معتبرتر به نظر مى‏رسد.بعضى از روایات،مثل خبر(کمال الدین انبارى‏)و خبر(زین الدین مازندرانى‏)از جهت غرابت و ضعف ظاهرى که در متن آنها است،قابل استناد نمى‏باشند. و بعضى دیگر،هم چون فقرات برخى از(ادعیه و زیارات‏)نیز صراحت ندارند،و قابل حمل بر عصر ظهور مى‏باشند.علاوه بر این،با فرض قبول دلالت،معترض خصوصیات و تفصیلات نبوده،فقط بطور اجمال، اصل متزوج بودن و فرزند داشتن آن حضرت را بیان مى‏کنند.

خلاصه سخن آن که: اگر چه همسر و فرزند داشتن آن حضرت محتمل است،اما در بررسى اخبار و احادیث‏به حدیث معتبرى که موجب اطمینان باشد،و خصوصا متضمن تفاصیل این موضوع باشد،نرسیدیم،و دنبال کردن و تعقیب این موضوع هم لزومى ندارد.

چنان که وضع جناب‏(خضر)که به اتفاق شیعه و سنى در حیات است،و بنابر تفاسیر،همان بنده‏اى است که درسورکهف،سرگذشت‏حضرت‏(موسى‏)با سرگذشت ایشان آمده است،از این جهات نیز بر ما نامعلوم است. و هم چنین وضع حضرت‏(عیسى‏)با این که زنده است،در این امور عادى،از جهات متعدد نا معلوم است. بلکه وضع‏(دجال‏)بنابر قول آنان که فعلا او را زنده مى‏دانند،و(ابن صائد)و(ابن صیاد)که مسلم در(صحیح‏)و ترمذى و ابو داوود و ابن ماجه هر یک‏در(سنن‏)خود روایت نموده‏اند (۳) از این جهات همه مجهول است،و با وجود این،اهل سنت‏به وجود آنها و حیات فعلى آنها معترفند.

پی نوشتها:

۱-غیبت‏شیخ،ص ۱۰۲.

۲-منتخب الاثر،ص ۲۵۲.

۳-به کتاب منتخب الاثر ص ۲۷۴ و ۲۷۵ مراجعه شود.

منبع: امامت و مهدویت ، حضرت آیت الله العظمى لطف الله صافى گلپایگانى (مد ظله العالی)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *