خانه / همه / ترویج فرهنگ مهدویت

ترویج فرهنگ مهدویت

برای ترویج فرهنگ مهدویت و زمینه سازی ظهور آن حضرت چه کارهای فرهنگی ای باید انجام داد؟

پاسخ

اساسی ترین کار فرهنگی در ترویج اندیشه مهدویت که در مقدمه سازی ظهور حضرت مهدی(عج) بسیار تأثیر دارد، شناختن و شناساندن آن حضرت از جنبه های مختلف به مردم است. در این باره پیشنهادهای متنوّعی مطرح است که برخی از آن ها ذکر می شود.
۱. کتاب نویسی درباره حضرت مهدی ـ علیه‎ السلام ـ و انتشار آن در حد گسترده به گونه ای که مردم به آسانی و ارزان بتوانند این کتاب ها را تهیه کنند. بنابراین افراد متمکّن خیرخواه می توانند از طریق خریدن این گونه کتاب ها و با اهدای آن ها به مردم به خصوص اقشار کم در آمد آنان را در شناختن هرچه بیشتر امام زمان ـ علیه‎ السلام ـ کمک  کنند تا مطالعه درباره آن حضرت به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود.
۲. شبهاتی که از جنبه های مختلف درباره حضرت مهدی ـ علیه‎ السلام ـ وجود دارد شناسایی و از راه های مختلف مانند رسانه ها به آن ها پاسخ صحیح داده شود.
۳. دانش آموزان و دانشجویان، تشویق شوندکه موضوعات مختلفی را درباره امام زمان ـ علیه‎ السلام ـ انتخاب کنند و درباره آن انشا، مقاله یا پایان نامه بنویسند یا شعر بگویند.
۴. جشن های نیمه شعبان به گونه ای گسترده، پر محتوا و با برنامه هایی متنوع برگزار شود.
مثلاً در مساجد شب نیمه شعبان احیا گرفته شود. در روایتی بیان شده است هر کس در شب نیمه شعبان، شب زنده داری کند، در آن وقتی که همه دل ها مرده است دل او زنده است. [۱]
همان گونه که درعاشورا دیگ های غذا  بار می گذارند در نیمه شعبان نیز افراد خیّر به مردم غذا بدهند.
عقیدتی سیاسی نیروهای مسلّح، سردوشی ها را در نیمه شعبان اعطا کند.
در نیمه شعبان به فقرا و مستمندان کمک شود. امام رضا ـ علیه‎ السلام ـ عید غدیر برای دوستانش انگشتر می فرستادند، حضرت امام خمینی(ره) در نوفل لوشاتو که بودند روز تولد حضرت مسیح ـ علیه‎ السلام ـ به همسایه های مسیحی هدیه فرستادند.[۲]
۵. درباره امام زمان ـ علیه‎ السلام ـ فیلم های مختلفی ساخته شود. فیلم سینمایی یا سریال تلویزیونی.
۶. کانون ها و مؤسسات فرهنگی ای که عهده دار نشر فرهنگ مهدویت است ایجاد یا تقویت شود. مانند: بنیاد مهدویت، رشته تخصصی مهدویت در حوزه علمیه قم و مؤسسه انتظار نور و… .
۷. مهدیّه ها سر و سامان بیابند و اماکنی که منسوب به امام زمان ـ علیه‎ السلام ـ است مانند مسجد مقدّس جمکران بیشتر به مردم معرّفی شوند تا ارتباط آنان از طریق حضور در این اماکن با آن حضرت بیشتر شود.
۸. تقویت گفتگوی موعودگرایی بین سران ادیان در داخل و خارج کشور تا از این طریق بتوان مصداق حقیقی منجی و موعود را به مردم جهان معرفی کرد.[۳]

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
۱. فرهنگ انتظار، ابراهیم شفیعی سروستانی.
۲. فصلنامه انتظار.
۳. ماهنامه موعود.

پی نوشت ها:
[۱] . فصلنامه انتظار، ص ۵۷-۶۹، سال دوم، شماره پنجم، پاییز ۱۳۸۱، چاپ دوم.
[۲] . همان.
[۳] . برای اطلاعات بیشتر رجوع شود به فصلنامه انتظار، ص ۳۳-۵۱، سال اول، ش اول پاییز ۱۳۸۰.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *