خانه / مقالات / مهدویت / مهدویت در کلام حضرت آیت الله العظمى تبریزى (رحمه الله علیه)

مهدویت در کلام حضرت آیت الله العظمى تبریزى (رحمه الله علیه)

مهدویت در کلام حضرت آیت الله العظمى تبریزى (رحمه الله علیه)

ایجاد ایمان راسخ و آمادگی در دوران غیبت‏

خیلی خوش آمدید عزیزانم. رشته‏ای را که انتخاب کرده‏اید خیلی خوب و مهم است، هر قدر [دوران ] غیبت طولانی شود، حیرت‏ها [بیشتر] بروز می‏کند.
تولد حضرت، حقیقتی انکار ناشدنی است‏
اصل وجود و امامت حضرت مهدی‏علیه السلام با ادله‏ی متقن ثابت شده است، ابتدا این را پی بگیرید. در این مورد من هم چند نکته خدمتتان می‏گویم:
۱- روایات نهی از تسمیه‏ی حضرت که روایات معتبری است و قدمای از محدّثان بابی به آن اختصاص داده‏اند، حاکی از وجود حضرت می‏باشد زیرا امام موجود بوده است که نهی از تسمیه‏ی او شده است گرچه این نهی در آن روز به دلیل تقیّه باشد.
۲- در نوادر باب طواف حجّ در جواب حمیری از یکی از نواب اربعه نقل می‏کند که: ((آخرین باری که حضرت را دیدم، کنار کعبه و در حال طواف بود)).
۳- روایات ((اثنا عشر خلیفه)) که با نقل‏های معتبر، ثابت است، نیز بر تولد حضرت دلالت دارد. در هر حال اصل این روایات نزد فریقین از مسلّمات است. عامّه می‏گویند حضرت متولّد نشده است، ولی ما می‏گوییم، او، پسر امام حسن عسکری‏علیه السلام است، با دلایل متعدد و قطعاً متولد شده است و الآن حیّ و حاضر و ناظر است.
۴- عنایات حضرت، دلیل دیگر بر وجود اوست.
امام جمعه‏ی بندر لنگه ((رکنی))، قضیّه‏ی آخوند سنّی را که تازه شیعه شده بود، برای من نقل کرد. سبب شیعه شدن‏اش، این بود که آن شخص به شهر می‏رود و فرشی می‏خرد و آن را بر وانتی می‏گذارد. وقتی پیاده می‏شود، وانتی، فرار می‏کند. خیلی متأثّر می‏شود. می‏گوید: ((در ذهن ام، امام زمان شیعه‏ها آمد. گفتم، اگر حق می‏گویند، باید فرش ام را برگرداند.)). دقایقی بعد، در می‏زنند. او، در را باز می‏کند و راننده‏ی وانت را می‏بیند که، فرش را آورده است! می‏گوید: ((چرا آوردی؟)) راننده پاسخ می‏دهد: ((در را باز کردم تا ماشین را داخل گاراژ ببرم، در، بسته شد. دوباره باز کردم، بسته شد. فهمیدم، قضیّه‏ای در این فرش است.)).
۵- دیدن حضرت دلیل وجود او است.
آقای خویی‏قدس سره می‏گفت، شیخ علی قمی، پدر آقا موسی قمی که فعلاً هست مورد اتّفاق و قبول مراجع بود. آقای خویی و آقای میلانی و امثال آن دو، به او اقتدا می‏کردند، می‏گفتند، امام زمان را دیده است. اصرار کردند که چیزی بگوید. او، بعد از خیلی اصرار، گفت: روزها، روزه داشتم. بعد از ظهر، طرف کوفه می‏رفتم. شب می‏ماندم و افطار و سحری می‏خوردم و به نجف بر می‏گشتم. روزی، تأخیر شد و دیر به مسجد کوفه رسیدم. نشستم تا خستگی‏ام از تَن برود. سه سیّد دیدم. کاسه‏ی آبی جلوی‏شان بود. وقت افطار بود. سلام کردم و نشستم تا استراحتی کنم. پرسیدند: ((از نجف می‏آیی؟)). اوضاع را پرسیدند. چند نفر را از جمله آقای سید ابوالحسن اصفهانی که هنوز رییس و مرجع نشده بود اسم بردند. درباره‏ی آقای خویی پرسیدند. با خود گفتم: ((من، حال ندارم و او چه چیزهایی می‏پرسد!)). گفتند: ((آبی میل کنید.)). نخوردم و پا شدم. نماز خواندم و افطار کردم و کارهای شبانه را کردم و خوابیدم. قصدم این بود که قبل از سحر بلند شوم و نماز شب بخوانم و سحری بخورم. بیدار شدم و دیدم اذان شده است.
ناراحت شدم. وضو گرفتم. آمدم دیدم آن سه سیّد، نماز می‏خوانند، مشغول شدم، آنان، نماز خواندند و رفتند. من هم خواندم. یک وقت دیدم که مسجد تاریک شد!)).
ایشان، ادامه داده بود که ((خیلی آرزو داشتم، مجتهد شوم، امّا نشدم. شاید، سبب‏اش، آن بود که آن کاسه‏ی آب را نخوردم.)).

ایجاد ایمان راسخ و آمادگی در دوران غیبت‏

حرف دیگر ما این است که باید زمینه را مساعد کنید که اگر غیبت، صد هزار سال هم طول بکشد عقاید مردم خراب نشود فردی بود هر روز می‏گفت: حضرت می‏آید، ظهور نزدیک شده، یک بار گفت: سه ماه دیگر حتماً آقا می‏آید. سه ماه بعد گفتیم چه شد؟ گفت بداء حاصل شد!! [ این چیزها، عقیده‏ی مردم را خراب می‏کند] باید کاری کنیم که ایمان راسخ پیدا کنیم. خداوند داستان چهار پرنده را [ در ماجرای حضرت ابراهیم‏علیه السلام ] نقل می‏کند تا ایمان راسخ پیدا شود.
طرح ادله‏ی متقن در اثبات امامت و وجود حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) به همراه نقل بعضی داستان‏های متقن که حاکی از عنایت، توجّه و یاری حضرت است در قلوب تأثیر می‏کند و می‏رساند امام زمان الطاف خفیّه دارد. البته مراقب باشید نه هر داستانی و از هر کسی [بلکه ]داستان‏های متقن و مسلّم از بزرگان و اشخاص مورد وثوق. علی ای حالٍ نظایر این قضایای متقن را به مردم و جوانان بگویید تا منقلب شوند، نوع جوانان بحمدلله خوب‏اند و از فطرت‏های پاکی برخوردارند.
ان شاء الله موفق باشید و من هم برای شما دعا می‏کنم.
برگرفته از سایت راسخون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *