خانه / پرسش و پاسخ / غیبت امام زمان / آیا در زمان غیبت ذکر نام امام زمان(عج) به‏ طور صریح جایز است؟

آیا در زمان غیبت ذکر نام امام زمان(عج) به‏ طور صریح جایز است؟

آیا در زمان غیبت ذکر نام امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)به‏طور صریح جایز است؟

 

در بعضى از روایت وارد شده که نباید صریحاً اسم امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)برده شود، بلکه باید بگوییم (م ح م د). در روایتى آمده است: (لا یَحِلُّ لَکُمْ ذِکْرُهُ بِاِسْمِهِ).(۱) بنابر این، ذکر نام حضرت مباح نیست. بعضى از اعاظم و علماى دین مستقلاً در این موضوع کتاب نوشته‏اند.(۲) شیخ حر عاملى در این مسأله کتاب مستقلى تألیف کرده است.(۳)

شیخ صدوق که متخصص و استاد جمع روایات درباره امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)است، در کمال الدین مى‏فرماید:

وَالَّذی أذْهَبُ إلَیْه ما رُویَ فیَ النَّهیِ مِنَ الْتَسْمِیهِ؛ آن چه من بدان مایل شده‏ام روایاتى است که در آنها از تسمیه نهى شده است.

معتقدان به این رأى چون شیخ صدوق، شیخ مفید، شیخ طبرسى، سید اسماعیل عقیلى مؤلف کتاب کفایهالموحدین، میرداماد، علامه مجلسى و محدث نورى، هر کدام به‏گونه‏اى حکم به حرمت داده و آن را به زمان یا شرایط خاصى مقید کرده‏اند.(۴)

اما قول دیگرى نیز حاکم است و آن این که هیچ یک از مراجع عظام تقلید، ذکر نام امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)را حرام نمى‏دانند، زیرا روایاتى را که در این خصوص صادر شده، ناظر به زمان تقیّه مى‏دانند و استدلال مى‏کنند که در روایات مربوط به امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)بیان شده که نام آن حضرت، نام پیامبر(صلی الله علیه وآله)و کنیه‏اش، کنیه پیامبر(صلی الله علیه وآله)است. وقتى کنیه پیامبر(صلی الله علیه وآله)درباره ایشان صراحتاً و علناً مطرح بود نام پیامبر نیز علناً در مورد ایشان به کار گرفته مى‏شد و این زمینه‏اى مى‏شد تا دشمنان حضرت مهدى(عجل الله تعالی فرجه الشریف)را شناسایى کرده و جان ایشان در خطر جدّى قرار گیرد. البته این مربوط به زمان تقیّه و خطر بوده است.

استنباط فقهاى ما این است که این روایات ناظر به زمان تقیّه است؛ یعنى زمانى که خلفاى عباسى با شدّت هر چه تمام‏تر از همه احتمالات و اخبار براى ردیابى امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)استفاده مى‏کردند تا آن حضرت را به شهادت برسانند. اما الآن که آن تقیّه وجود ندارد، آن حرکت هم منتفى است. بنابراین،ذکر نام امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف): (حرمت مادامى) دارد، یعنى مادامى که تقیّه حاکم بوده ذکر نام صریح امام(عجل الله تعالی فرجه الشریف)حرام بوده، اما وقتى تقیّه مرتفع شد، حرمت هم مرتفع مى‏شود.

در این میان، بعضى از بزرگان بین دو قول مطرح در این مسئله جمع کرده و گفته‏اند: به استناد بعضى از روایات ذکر نام صریح حضرت در ملأ عام و محافل و مجالس جایز نیست، اما در غیر این موارد، بیان نام امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)اشکال ندارد.(۵)

پی نوشتها:

  1. کافى، ج ۱، ص ۳۳۲، روایت از امام حسن عسکرى(علیه السلام).
  2. شیخ آقا بزرگ تهرانى (۱۳۸۹ – ۱۳۹۳)، الذریعه الى تصانیف الشیعه.
  3. محمد بن الحسن الحر العاملى (متوفاى ۱۱۰۴ ق) کتابى به نام کشف التعمیه فى حکم التسمیه نوشته که درواقع، جواب رساله میرداماد است و در آن جواز تسمیه را اثبات کرده است.
  4. ر. ک: محدث نورى مکیال المکارم و نجم الثاقب.
  5. شیخ مفید، ارشاد، ج ۲، ص ۳۴۲ – ۳۴۳؛ محدث نورى، النجم الثاقب، ص ۵۸؛ شیخ صدوق؛ اعتقادات، ص‏۹۵-۹۳.

منبع: سپیده امید ، سید حسین اسحاقى ، مرکز پژوهشهاى اسلامى صدا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *