خانه / پرسش و پاسخ / غیبت امام زمان / محل غیبت امام مهدی(عج) کجاست؟

محل غیبت امام مهدی(عج) کجاست؟

محل غیبت امام مهدی(عج) کجاست؟

امامزمان(عج) بعد از آن که در شهر سامرا بر جنازه ی پدر بزرگوارشان نماز خواندند به منزل پدرشان رفته، وارد زیرزمین منزل شدند. وقتی مأموران دنبال ایشان رفتند و وارد خانه شدند، ایشان را نیافتند. محل غیبت امام، معروف به سرداب مقدس است که همان زیرزمین منزل امام عسگری(ع) می باشد.

 

مدت زمان غیبت صغری چقدر است؟

مدت زمان غیبت صغری ۶۹ سال بود. غیبت صغری، مقدمه غیبت کبری و زمینه سازی برای آن بوده، چون ابتدای غیبت بود و اذهان، اُنس به غیبت نداشت اگرچه در زمان حضرت امام علی نقی و حضرت امام حسن عسکری(ع) فی الجمله آن دو امام برای آماده کردن اذهان از نظرها احتجاب می کردند مع ذلک غیبت تامّه اگر به طور دفعه و ناگهانی واقع می گردید مورد استغراب و استعجاب، بلکه استیحاش و استنکار و اسباب انحراف افکار می شد و قبول قطع ارتباط با امام چنانچه در غیبت کبری واقع شد، برای اکثر مردم دشوار و ناراحت کننده بود. لذا قریب هفتاد سال رابطه مردم با امام به وسیله نوّاب خاص حفظ شد و توسط آنان عرایض و مشکلات و مسائل خود را عرض می کردند و جواب می گرفتند و توقیعات به وسیله آنها می رسید و بسیاری هم به شرفیابی حضور نایل می شدند تا در این مدّت مردم آشنا و مأنوس شدند.

فلسفه و علت غیبت امام زمان(عج) چیست؟

پدیده ی غیبت حضرت(ع) چنان که در روایات نیز به آن اشاره شده، اسرار و حکمت های زیادی دارد که فقط بعد از ظهور قابل درک است، لذا دلیل اصلی غیبت برای ما روشن نیست و امامان(ع) فرموده اند: دلیل اصلی، سرّی از اسرار خداست که اجازه ی گفتن آن را نداریم. منتها در منابع روایی، بعضی از این حکمت ها بازگو شده است:

الف: حفظ جان امام(عج)؛ خداوند او را برای دوری از دست رسی دشمنان، تا زمانی که جهان آماده ی استقبال از حضرت(عج) و عمل به برنامه های او گردد، از نظرها مخفی کرده است.

ب. سازش ناپذیری با حکومت های ستم پیشه.

ج. ناسپاسی مردم.

د. آزمایش مردم و …

مهم ترین علت ادامه ی غیبت، عدم آمادگی جهانی برای درک زمان ظهور و یاری امام در اجرای برنامه های گسترده و همه جانبه است.

منبع:نشریه قدر ،شماره ۲۱.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *